28 листопада у Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся концерт студентів, магістрантів та випускників класу концертно-камерного співу Заслуженої артистки України, доцента кафедри сольного співу та оперної підготовки ХНУМ – Світлани Клебанової. Ведучі – Марія Ніконова, Єлизавета Козинець.
У концертній програмі взяли участь: лауреати міжнародних конкурсів Олена Станішевська, Аліна Бойко, Діана Болдирєва (сопрано), Олексій Вєтров, Микита Бурцев (баритон), Марина Семко, Денис Кашуба, Максим Шадько (фортепіано).
У програмі прозвучали вокальні цикли М. Мусоргського – «Дитяча» на слова автора, «Пісні і танці смерті» на слова А. Голєніщева-Кутузова, Ф. Пуленка – «Банальності» на слова Г. Аполлінера, «Пісні простого парня або веселі пісні» на анонімні тексти ХVII століття.
27 листопада. Концерт симфонічної музики
27 листопада у Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся концерт Студентського симфонічного оркестру. Диригувала – лауреат міжнародних конкурсів, Заслужена артистка України, доцент ХНУМ і НМАУ, професор ЛДАКМ – Вікторія Жадько. Підготовчу роботу з оркестром здійснив диригент, викладач ХНУМ Юрій Дяченко. Ведуча – Таїсія Диняк.
Солісти концерту – лауреати міжнародних конкурсів: скрипалька Анастасія Будко (клас старшого викладача Ігоря Чернявського), піаніст Сергій Казанцев (клас Народної артистки України, професора Тетяни Вєркіної).
У першому відділенні концертної програми прозвучали Симфонія № 8, Увертюра «Леонора» Л. Бетховена, у другому – прем’єрні виконання творів студентів кафедри композиції та інструментування ХНУМ Катерини Палачової (клас Народного артиста України, професора Володимира Птушкіна) – Концерт для скрипки з оркестром, а також Володимира Богатирьова (клас Заслуженого діяча мистецтв України, професора Сергія Турнєєва) – Концерт для фортепіано з оркестром.
РЕЦЕНЗІЯ Тетяни Казакової, Ольги Алексеєнко
Фото – Людмила Казакова
25 листопада. Концерт Анатолія Тарабанова (фортепіано)
Велика зала ХНУМ. Концерт фортепіанної музики у виконанні лауреата міжнародних конкурсів Анатолія Тарабанова. Ведуча – Альона Булгакова.
Прозвучали твори: Прелюдія і фуга cis-moll, ДТК, т.І Й. С. Баха, Соната № 21, ор. 53 Л. Бетховена, Балада № 1, ор. 23 Ф. Шопена, Соната h-moll Ф. Ліста.
22 листопада. Концерт іноземних студентів і аспірантів
У Великій залі ХНУМ відбувся звітний концерт іноземних студентів і аспірантів. Ведуча – Вікторія Ніколюк.
Традиційний концерт студентів – іноземних громадян завжди привертає увагу слухачів.
Зі 110 студентів-іноземців, які зараз навчаються у ХНУМ, 12 виступили на сцені Великої зали. Потрібно зауважити, що при створенні програми серед її учасників відбувається конкурс за право участі в концерті. На сцену потрапляють, саме, кращі із солістів.
У програмі взяли участь: студент ІІ курсу Сун Веньюань (клас кандидата мистецтвознавства, доцента Марії Бондаренко), магістранти та аспіранти: Чжан Сицюй (клас Народного артиста України, професора Володимира Болдирєва), Чжан Цзінтао (клас кандидата мистецтвознавства, професора Таїсії Мадишевої), Чжоу Ї (клас Заслуженого діяча мистецтв України, кандидата мистецтвознавства, професора Наталії Говорухіної), Лю Чан (клас Заслуженого діяча мистецтв України, професора Валерія Алтухова), Лян Децін (клас кандидата мистецтвознавства, доцента Лариси Деркач), Лі Янь (клас Заслуженої артистки України, доцента Олени Старікової), Ван Юцзе (клас старшого викладача Валерія Марченко), Хоу Цзяньвей, Фан Сінсюань (клас кандидата мистецтвознавства Ігоря Сахно), Юань Сінь, Пей Юнтін, Чжу Фендайцзяо (клас Заслуженої артистки України, доцента Лідії Стецюн), Лянь Юаньмей (клас кандидата мистецтвознавства, доцента Тетяни Жаркіх).
Партію фортепіано виконали: Сергій Корепанов, Олена Левашова, Ольга Кобленць, Марина Корольова, Олександра Першина, Станіслав Стеценко, Людмила Суздальцева, Максим Чуб.
Серед творів прозвучали арії з опер Г. Генделя, В. Моцарта, П. Чайковського, Ш. Гуно, М. Лисенка, романси, українські народні і китайські пісні, Соната для флейти і фортепіано Й. С. Баха, «Карпатська рапсодія» для кларнета М. Скорика, Баллада № 1 Ф. Шопена та інші.
Марина Дербас
Фото – Людмила Казакова
20 листопада. Другий концерт проекту «Студентські jazz вечорниці»
20 листопада 2019 року у Великій залі ХНУМ відбувся концерт студентів університетської кафедри музичного мистецтва естради та джазу. І це вже другий концерт проекту «Студентські jazz вечорниці», мета якого – адаптувати старовинні фольк-традиції у сучасному форматі. Координатор та художній керівник проекту – Заслужений діяч естрадного мистецтва України Наталя Дрожжина. Ведучі концерту – Євгенія Омельченко, Вероніка Милошна. Звукорежисер – Юрій Овчаренко.
Як і рідна мова, звичаї об’єднують людей в один народ. І дуже добре, що у нашої студентській молоді, яка бере участь в цьому проекті, сформувалися нові традиції, а саме – починати концерт джазовою композицією, яка завершувала попередній вечорничний концерт, але вже з другими виконавцями і в іншій інтерпретації. Попередній концерт – 29 жовтня – завершила композиція Чарлі Паркера «Donna Lee» в інтерпретації Ігоря Купельського (саксофон), а 20 листопада вечір відкрила ця ж композиція у виконанні Сергія Цимбала (тромбон).
Відомо, що «корінням» джазу є пісні, які виконувалися афроамериканськими рабами під час роботи на полі. Вони характеризувалися повторами ритмічних мотивів і, найчастіше, блюзовою гармонією. Видатний гітарист Бі Бі Кінг казав: «Для мене джаз – це блюз, що отримав вищу освіту».
У концерті пролуналиблюзові теми Mongo Santamaria «Afro Blues» у виконанні Влади Чувило (вокал), Анни Караберової (фортепіано), Михайла Бичека (бас-гітара), Владислава Хорошевського (ударні); композиція Ulrich Nehls «DIRTY CHILLEN BLUES» у виконанні ансамблю IV курсу кафедри у складі: Олександри Федосової (саксофон-сопрано), Степана Блажея (саксофон-тенор), Євгенія Мартьянова (тромбон), Валерії Совкової (фортепіано), Антона Онищенка (бас гітара), Владислава Хорошевського (ударні). Композицію «Sweet Home» у стилі кантрі виконали Маргарита Королькова (вокал), Павло Голотенко (фортепіано), Денис Рибальченко (гітара), Максим Максютов (бас-гітара), Владислав Хорошевський (ударні).
«Усі джазові музиканти підсвідомо є математиками» – стверджував у своєму інтерв’ю видатний піаніст Телоніус Монк, ім’я якого тісно пов’язане із виникненням стилю бібоп. Новаторський стиль виконання Т. Монка добре розкрили в його композиціях «IN WALKED BUD» ансамбль студентів IV курсу у складі: Євгена Мартьянова (тромбон), Олександри Федосової (саксофон), Артема Новікова (фортепіано), Владислава Хорошевського (ударні інструменти).
Джазова композиція під назвою «Black Coffee» із музикою Соні Берка та словами Пола Френсіса Вебстера в інтерпретації Елли Фіцджеральд пролунала у виконанні Марії Деменко (вокал та фортепіано), Анастасії Саломахіної (саксофон), Михайла Бичека (бас-гітара), Владислава Хорошевського (ударні). Співачці майстерно вдалося виразити настрій і відчуття людини, яка перебуває під впливом насолоди від нектарного чорного кофе, одного із найбільш популярних напоїв світу.
Із фізики відомо, що заряди із однаковим значенням відштовхуються, а із різним значенням – притягуються.Чи працює цей закон у музиці? З композицією Станіслава Вакарчука виступили три дівчини із абсолютно різними голосами та манерами виконання. Проте у поєднанні вони доповнили одна одну, чуттєво і проникливо виконавши композицію С. Вакарчука «Обійми мене» – це дівоче тріо «GaRa» у складі Аліни Плужнікової, Євгенії Омельченко, Вікторії Васильконової. Соціальна тема пісні відгукнулася в душах слухачів. Після фінального акорду стояла «дзвінка тиша». Потужний посил дівочого тріо був такий великий, що глядачі боялися порушити цю щемливу струну болю. І тільки через деякий час приголомшена публіка вибухнула оплесками і вигуками «Браво!».
Завершила концерт яскрава композиція Джека Уайта «Seven nation army» (в інтерпретації Postmodern Jukebox) у виконанні Лесі Кузьминової (вокал), Івана Степаненка (саксофон), Артема Новікова (фортепіано), Сергія Цимбала (тромбон), Антона Онищенка (бас-гітара), Олександри Федосової (саксофон), Олега Ромаха (труба), Владислава Леоненка (ударні).
Джазові вечорниці вкотре стали масштабним проектом за консолідованою участю студентів кафедри музичного мистецтва естради та джазу. Серед них:
Наталя Дрожжина
19 листопада. Концерт Руслана Желіби (баян)
19 листопада у Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся сольний концерт Руслана Желіби (баян), клас Заслуженого діяча мистецтв України, професора Ігоря Снєдкова. Концертмейстер – О. Калашнікова (фортепіано), ведуча концерту – Анастасія Білобок.
У програмі прозвучали твори М. Валоваца, В. Войтенко, Р. Гальяно, В. Золотарьова, В. Зубицького, В. Семьонова.
За участю університетської кафедри народних інструментів України щомісяця відбуваються, переважно, концерти оркестру народних інструментів, колективів, вечори класу або тематичні концерти. Проте, сольні студентські програми, а саме виконавця на баяні чи акордеоні, залишаються винятком.
Руслан Желіба, нині студент першого року навчання магістратури, є лауреатом всеукраїнських та міжнародних конкурсів, бере активну участь у творчому житті університету та провідних колективів народних інструментів міста.
Тема його концертного виступу – оригінальна музика для баяна. Слід відзначити, що програму концерту склали найкращі взірці баянного мистецтва, кожен з яких вражає своєю художньою і технічною складністю.
Відкрив концерт віртуозний твів «Брамсіана» В. Семенова – стилізовані варіації на теми опусів Й. Брамса. Далі пролунали обробки відомих мелодій, серед яких українська народна пісня «Їхав козак за Дунай», пісня М. Валоваца «Ты одессит, Мишка», сучасні авангардні за музичною мовою твори – «Джаз-партита» В. Зубицького, Соната В. Золотарьова. Виконання твору «Відвертість» сучасного композитора С. Войтенко вразило слухачів своєю проникливістю та чутливістю. На завершення прозвучав концерт для баяна з оркестром «Opale» Р. Гальяно, партію фортепіано виконала лауреат міжнародних конкурсів та провідний концертмейстер кафедри народних інструментів України О. Калашнікова.
Андрій Кабалюк
10 листопада. Концертне виконання опери «Борис Годунов» М.Мусоргського
У Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбулося концертне виконання опери «Борис Годунов» М.Мусоргського. Творчий керівник - завідувач кафедри концертмейстерської майстерності, Заслужений діяч мистецтв України, професор Євгенія Нікітська. Ведуча - кандидат мистецтвознавства Ірина Сухленко.
Солісти - лауреати національних і міжнародних конкурсів: Ігор Сахно (бас) - партії Бориса Годунова, Пімена, Варлаама, Пристава; Микола Гончаров (тенор) - партії Василія Шуйського, Самозванця; Валерія Господинько (меццо-сопрано) - партії Марини Мнішек, Шинкарки; Роман Ткаченко (тенор) - партія Місаїла; Олексій Вєтров (барітон) - партія Андрія Щелкалова.
Партія фортепіано - лауреати національних і міжнародних конкурсів: Павло Гмирін, Сергій Казанцев, Ярослав Петровський, Маргарита Ушакова, Світлана Шелудякова.
Після прем'єри Євгенія Нікітська, зокрема, зазначила: «Нашим концертмейстерським класом, в цілому, було вже представлено 23 концертних виконання опер, з них 15 - не повторювались. Їх постановку здійснили різні склади піаністів і солістів. Все почалося з першого фестивалю "Харківські Асамблеї", присвяченого В.Моцарту - ми поставили "Свадьбу Фігаро", "Дон-Жуана". Це були своєрідні сцени-картини, пов'язані літературним сюжетом. Після такого початку були виконані також інші оперні опуси - "Мадам Баттерфляй" Дж.Пуччіні, "Паяци" Р.Леонковалло, "Сільська честь" П.Масканьї, "Кармен" Ж.Бізе, "Трубадур", "Травіата", "Ріголетто" Дж.Верді, а також "Євгеній Онєгін", "Пікова дама", "Іоланта" П.Чайковського, "Царська наречена" М.Римського-Корсакова, "Алєко", "Скупий лицар", "Франческа ді Ріміні" С.Рахманінова, а відтепер - "Борис Годунов" М.Мусоргського. Усі опери виконуються на мові оригіналу, переважно без хору. Єдина опера, яка прозвучала за участю хору Оперної студії університету була "Пікова дама".
Прем'єра, що відбулася сьогодні, є унікальною, адже постановку опери завжди здійснює диригент, а в концертній версії його, як раз, немає. Тому я нескінченно вдячна нашим солістам-співакам, які виконали відразу кілька партій - Ігор Сахно чотири, Микола Гончаров - три, Валерія Господинько - дві. Це для них позапланова робота, вони не повинні грати ці опери, однак роблять це для нас і з великою радістю і задоволенням. Тож виник справжній "театр ентузіастів", якому немає аналогів в Україні. Вважаю, якщо ці всі опери зібрати в умовний клавір, їх могли б виконувати інші колективи, якщо вистачить сил.
Нарешті, я дуже задоволена виступами усіх п'яти піаністів, і мені зараз важко когось з них виділити, і все ж таки, додам, що одна з них - студентка ІІІ курсу Світлана Шелудякова - грала сьогодні вперше, інші четверо грають вже третю оперу після "Трубадура" і "Кармен". Отже, вони вже є досвідченими виконавцями і готові працювати концертмейстерами в оперних театрах, до речі, вони цього дуже бажають!».
ВІТАЄМО ТВОРЧОГО КЕРІВНИКА ТА УСІХ ВИКОНАВЦІВ ІЗ ПРЕМ'ЄРОЮ. ЧЕКАЄМО НА НАСТУПНІ УСПІШНІ ПРОЕКТИ!
7 листопада. Концерт «Через ту бандуру...» Капели бандуристів «Сонце»
7 листопада 2019 року у великій залі ХНУМ ім.І.П.Котляревского відбувся ювілейний концерт старшого викладача кафедри народних інструментів Укаїни Надії Валентинівні Мельник.
Слухачів дивували та зачаровували своєю творчістю чудові колективи: капела бандуристів "Сонце" (кер.Н.Мельник), фольклористичний гурт "Фарби" (кер. Г.Бреславець"), тріо бандуристок "Зоредана" та тріо "Цимбандо". Не обійшлося і без креативних привітань від студентів та колег іменинниці. Звучали твори з репертуару сучасних виконавців (гурту "The Hardkiss", Джамали) та українські народні пісні в аранжуванні Н.Мельник. Переповнена глядацька зала вибухала оваціями після кожного твору. Було все: і безтурботний сміх і сльози, що очищують серце. Надзвичайна атмосфера наповнювала серце кожного слухача теплом та надією. Це було справжнє СВЯТО!
Щиро бажаємо талановитій, неповторній Надії Валентинівні многая та благая літа!
Анна Коновал, магістрант кафедри народних інструментів України
7 листопада. Майстер-клас редактора Медіа-центру «Время» Олександра Аннічева
В рамках підготовки до конкурсу «Арт-журналістика 2020», який щорічно проводиться у квітні на базі ХНУМ імені І. П. Котляревського, відбувся майстер-клас «Міфи і правда про редакторський фах» редактора Медіа-центру «Время», викладача університетської кафедри театрознавства – Олександра Аннічева. Модератори – кандидат мистецтвознавства Лідія Шубіна, Марина Дербас.
Заняття було проведено за участю студентів-музикознавців, аспірантів і викладачів. Олександр Аннічев розповів про службові обов’язки редактора газети, а саме, з питань культури, про досвід роботи з текстами, важливість емоції в журналістських матеріалах (рецензіях, репортажах тощо), сучасні публікації у сфері музичного і театрального мистецтв. Він також поділився своїми враженнями від прем’єр харківських театрів.
О. Аннічев є автором рецензій у пресі, зокрема, його стаття про прем’єру «Лебединого озера Waterfantasy» П. І. Чайковського (міжнародний проект ХНАТОБу і бельгійського продюсера Патріка Лево) – стала темою для жвавої дискусії на майстер-класі.
Нагадаємо, що студенти і аспіранти мистецтвознавчого профілю освіти мають щорічну можливість брати участь в конкурсі «Арт-журналістика 2020». На розгляд колегії журі приймаються авторські матеріали різних жанрів з питань музичного і театрального мистецтв (публікація у пресі не є обов’язковою). А поки є час, багато цікавих подій у залах ХНУМ і Харкова. Вони чекають своїх натхненних слухачів і рецензентів. Пишіть, складайте, створюйте…
5 листопада. Вечір камерно-вокальної музики «Улюблені романси»
У Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся вечір камерно-вокальної музики «Улюблені романси». Виступили: кандидат мистецтвознавства, викладач університетських кафедр сольного співу та оперної підготовки, концертмейстерської майстерності – Ігор Сахно (бас), провідний концертмейстер кафедр сольного співу та оперної підготовки, народних інструментів України – Олена Ровна (фортепіано). Ведуча – кандидат мистецтвознавства Юлія Ніколаєвська.
Прозвучали камерно-вокальні твори Ц. Кюї, С. Рахманінова, М. Римського-Корсакова, П. Чайковського, Б. Шереметєва, І. Сахно.
За словами соліста, «у концертній програмі акцент було зроблено на вокальних опусах за текстами Олександра Пушкіна (з нагоди його ювілейної дати народження). Вважаю, що цій поезії притаманні дві найважливішіші якості, які співдіють – глибина та витонченість. Серед композиторів – авторів романсів – найбільш близьким для мене є Сергій Рахманінов. ».
Родзинкою концерту стало виконання І. Сахно авторської пісні «Вурдалак» на слова О. Пушкіна. До речі, власні вокальні твори Ігор колись продемонстрував відомому українському композитору, на той час – члену Харківського відділення Національної спілки композиторів України Валентину Бібіку, в якого планував навчатися у класі композиції. Серед харків’ян мало, хто знає, що Іорю належить низка композиторських опусів у різних жанрах, із різними складами – це пісні, хори, камерно-інструментальна музика для фортепіано, струнного квартету тощо.
Ігор Сахно - випускник класу видатного українського співака Миколи Манойла, соліст Харківської обласної філармонії, дослідник і практик-виконавець уставного богослужебного співу Візантійської традиції, автор захищеної у 2013 році кандидатської дисертації «Візантійський богослужебний спів на сучасному етапі: співвідношення усної та письмової традицій» (науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Ірина Драч). Він – керівник та співак хору Храму Трьох Святителів м. Харкова, де богослужіння складають піснеспіви трьох традицій – візантійської, руської та грузинської; художній керівник Ансамблю давньо-церковного співу «Стрітення», що є лауреатом міжнародного та Всеукраїнських конкурсів церковних хорів.
1 листопада. Сольний концерт Сергія Давидова (фортепіано)
У Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся сольний концерт кандидата мистецтвознавства, доцента університетської кафедри музичного мистецтва естради та джазу – Сергія Давидова (фортепіано).
У програмі прозвучали імпровізації на авторські теми, теми джазових стандартів, сучасні джазові версії класичних творів – Й. С. Баха, А. Вівальді, М. Римського-Корсакова, П. Чайковського, С. Прокоф’єва, а також народних пісень.
Нагадаємо, що Сергій Давидов є не тільки виконавцем, викладачем, а й дослідником джазу, зокрема, аспектів формо- і фактуротворення, мовних і мовленевих властивостей джазу. Жанр його виступів в якості солюючого піаніста можна назвати музично-інтелектуальною імпровізацією, що поєднує, за словами самого виконавця, ознаки сюїтно-варіаційної та сонатної форм із арковою наскрізною ідеєю.
1 листопада. Творча зустріч і лекція стипендіата Наукового товариства Шевченка в Америці, органіста, музикознавця Богдана Дем'яненка (Київ)
В рамках роботи Студентського лекторію ХНУМ відбулася творча зустріч та лекція стипендіата Наукового товариства Шевченка в Америці, органіста, музикознавця Богдана Дем’яненка (м. Київ). На зустрічі йшлося про спадкоємність музичного мовлення в органній творчості композиторів Північної Європи кінця XVI– початку XVIII століть.
Відбувся практикум з аналізу органних творів Я. Свелінка, Г. Шайдеманна, Ф. Тундера, Д. Букстехуде, Н. Брунса, що увійшли до програми сольного концерту «Органні діалоги: Амстердам - Гамбург, Любек - Копенгаген, Ренесанс - Бароко» Богдана Дем’яненка в Органній залі Харківської обласної філармонії (3 листопада, 18:30). Гість університету мистецтв презентував відео-слайди та нотні матеріали.
Модератор зустрічі – кандидат мистецтвознавства Марія Борисенко.
Сторінку підготувала Марія Борисенко , Марина Дербас
Фото - Людмила Казакова