Події листопада 201930.11.2019


19 листопада. Концерт Руслана Желіби (баян)

19 листопада у Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся сольний концерт Руслана Желіби (баян), клас Заслуженого діяча мистецтв України, професора Ігоря Снєдкова. Концертмейстер – О. Калашнікова (фортепіано), ведуча концерту – Анастасія Білобок.

У програмі прозвучали твори М. Валоваца, В. Войтенко, Р. Гальяно, В. Золотарьова, В. Зубицького, В. Семьонова.

За участю університетської кафедри народних інструментів України щомісяця відбуваються, переважно, концерти оркестру народних інструментів, колективів, вечори класу або тематичні концерти. Проте, сольні студентські  програми, а саме виконавця на баяні чи акордеоні, залишаються винятком.

Руслан Желіба, нині студент першого року навчання магістратури, є лауреатом всеукраїнських та міжнародних конкурсів, бере активну участь у творчому житті університету та провідних колективів народних інструментів міста.

Тема його концертного виступу – оригінальна музика для баяна. Слід відзначити, що програму концерту склали найкращі взірці баянного мистецтва, кожен з яких вражає своєю художньою і технічною складністю.

Відкрив концерт віртуозний твів «Брамсіана» В. Семенова – стилізовані варіації на теми опусів Й. Брамса. Далі пролунали обробки відомих мелодій, серед яких українська народна пісня «Їхав козак за Дунай», пісня М. Валоваца «Ты одессит, Мишка», сучасні авангардні за музичною мовою твори – «Джаз-партита» В. Зубицького, Соната В. Золотарьова. Виконання твору «Відвертість» сучасного композитора С. Войтенко вразило слухачів своєю проникливістю та чутливістю. На завершення прозвучав концерт для баяна з оркестром «Opale» Р. Гальяно, партію фортепіано виконала лауреат міжнародних конкурсів та провідний концертмейстер кафедри народних інструментів України О. Калашнікова.

Андрій Кабалюк


10 листопада. Концертне виконання опери «Борис Годунов» М.Мусоргського

У Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбулося концертне виконання опери «Борис Годунов» М.Мусоргського. Творчий керівник -  завідувач кафедри концертмейстерської майстерності, Заслужений діяч мистецтв України, професор Євгенія Нікітська. Ведуча - кандидат мистецтвознавства Ірина Сухленко.

Солісти - лауреати національних і міжнародних конкурсів: Ігор Сахно (бас) - партії Бориса Годунова, Пімена, Варлаама, Пристава; Микола Гончаров (тенор) - партії Василія Шуйського, Самозванця; Валерія Господинько (меццо-сопрано) - партії Марини Мнішек, Шинкарки; Роман Ткаченко (тенор) - партія Місаїла; Олексій Вєтров (барітон) - партія Андрія Щелкалова.

Партія фортепіано - лауреати національних і міжнародних конкурсів: Павло Гмирін, Сергій Казанцев, Ярослав Петровський, Маргарита Ушакова, Світлана Шелудякова.

Після прем'єри Євгенія Нікітська, зокрема, зазначила: «Нашим концертмейстерським класом, в цілому, було вже представлено 23  концертних виконання опер, з них 15 - не повторювались. Їх постановку здійснили різні склади піаністів і солістів. Все почалося з першого фестивалю "Харківські Асамблеї", присвяченого В.Моцарту - ми поставили "Свадьбу Фігаро", "Дон-Жуана". Це були своєрідні сцени-картини, пов'язані літературним сюжетом. Після такого початку були виконані також інші оперні опуси - "Мадам Баттерфляй" Дж.Пуччіні, "Паяци" Р.Леонковалло, "Сільська честь" П.Масканьї, "Кармен" Ж.Бізе, "Трубадур", "Травіата", "Ріголетто" Дж.Верді, а також "Євгеній Онєгін", "Пікова дама", "Іоланта" П.Чайковського, "Царська наречена" М.Римського-Корсакова, "Алєко", "Скупий лицар", "Франческа ді Ріміні"  С.Рахманінова, а відтепер - "Борис Годунов" М.Мусоргського. Усі опери виконуються на мові оригіналу, переважно без хору. Єдина опера, яка прозвучала за участю хору Оперної студії університету була "Пікова дама".

Прем'єра, що відбулася сьогодні, є унікальною, адже постановку опери завжди здійснює диригент, а в концертній версії його, як раз, немає. Тому я нескінченно вдячна нашим солістам-співакам, які виконали відразу кілька партій - Ігор Сахно чотири, Микола Гончаров - три, Валерія Господинько - дві. Це для них позапланова робота, вони не повинні грати ці опери, однак роблять це для нас і з великою радістю і задоволенням. Тож виник справжній "театр ентузіастів", якому немає аналогів в Україні. Вважаю, якщо ці всі опери зібрати в умовний клавір, їх могли б виконувати інші колективи, якщо вистачить сил.

Нарешті, я дуже задоволена виступами усіх п'яти піаністів, і мені зараз важко когось з них виділити, і все ж таки, додам, що одна з них - студентка ІІІ курсу Світлана Шелудякова - грала сьогодні вперше, інші четверо грають вже третю оперу після "Трубадура" і "Кармен". Отже, вони вже є досвідченими виконавцями і готові працювати концертмейстерами в оперних театрах, до речі, вони цього дуже бажають!».

ВІТАЄМО ТВОРЧОГО КЕРІВНИКА ТА УСІХ ВИКОНАВЦІВ ІЗ ПРЕМ'ЄРОЮ. ЧЕКАЄМО НА НАСТУПНІ УСПІШНІ ПРОЕКТИ!


   

7 листопада. Концерт «Через ту бандуру...» Капели бандуристів «Сонце»

7 листопада 2019 року у великій залі ХНУМ ім.І.П.Котляревского відбувся ювілейний концерт старшого викладача кафедри народних інструментів Укаїни Надії Валентинівні Мельник.

Слухачів дивували та зачаровували своєю творчістю чудові колективи: капела бандуристів "Сонце" (кер.Н.Мельник), фольклористичний гурт "Фарби" (кер. Г.Бреславець"), тріо бандуристок "Зоредана" та тріо "Цимбандо". Не обійшлося і без креативних привітань від студентів та колег іменинниці. Звучали твори з репертуару сучасних виконавців (гурту "The Hardkiss", Джамали) та українські  народні пісні в аранжуванні Н.Мельник. Переповнена глядацька зала вибухала оваціями після кожного твору. Було все: і безтурботний сміх і сльози, що очищують серце. Надзвичайна атмосфера наповнювала серце кожного слухача теплом та надією. Це було справжнє СВЯТО!

Щиро бажаємо талановитій, неповторній Надії Валентинівні многая та благая літа!


           

 

Анна Коновал, магістрант кафедри народних інструментів України


7 листопада. Майстер-клас редактора Медіа-центру «Время» Олександра Аннічева

 

В рамках підготовки до конкурсу «Арт-журналістика 2020», який щорічно проводиться у квітні на базі ХНУМ імені І. П. Котляревського, відбувся майстер-клас «Міфи і правда про редакторський фах» редактора Медіа-центру «Время», викладача університетської кафедри театрознавства – Олександра Аннічева. Модератори – кандидат мистецтвознавства Лідія Шубіна, Марина Дербас.

Заняття було проведено за участю студентів-музикознавців, аспірантів і викладачів. Олександр Аннічев розповів про службові обов’язки редактора газети, а саме, з питань культури, про досвід роботи з текстами, важливість емоції в журналістських матеріалах (рецензіях, репортажах тощо), сучасні публікації у сфері музичного і театрального мистецтв. Він також поділився своїми враженнями від прем’єр харківських театрів.

О. Аннічев є автором рецензій у пресі, зокрема, його стаття про прем’єру «Лебединого озера Waterfantasy» П. І. Чайковського (міжнародний проект ХНАТОБу і бельгійського продюсера Патріка Лево) – стала темою для жвавої дискусії на майстер-класі.

Нагадаємо, що студенти і аспіранти мистецтвознавчого профілю освіти мають щорічну можливість брати участь в конкурсі «Арт-журналістика 2020». На розгляд колегії журі приймаються авторські матеріали різних жанрів з питань музичного і театрального мистецтв (публікація у пресі не є обов’язковою). А поки є час, багато цікавих подій у залах ХНУМ і Харкова. Вони чекають своїх натхненних слухачів і рецензентів. Пишіть, складайте, створюйте…   


5 листопада. Вечір камерно-вокальної музики «Улюблені романси»

У Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся вечір камерно-вокальної музики «Улюблені романси». Виступили: кандидат мистецтвознавства, викладач університетських кафедр сольного співу та оперної підготовки, концертмейстерської майстерності – Ігор Сахно (бас), провідний концертмейстер кафедр сольного співу та оперної підготовки, народних інструментів України – Олена Ровна (фортепіано). Ведуча – кандидат мистецтвознавства Юлія Ніколаєвська.

Прозвучали камерно-вокальні твори Ц. Кюї, С. Рахманінова, М. Римського-Корсакова, П. Чайковського, Б. Шереметєва, І. Сахно.

За словами соліста, «у концертній програмі акцент було зроблено на вокальних опусах за текстами Олександра Пушкіна (з нагоди його ювілейної дати народження). Вважаю, що цій поезії притаманні дві найважливішіші якості, які співдіють – глибина та витонченість. Серед композиторів – авторів романсів – найбільш близьким для мене є Сергій Рахманінов. ».

Родзинкою концерту стало виконання І. Сахно авторської пісні «Вурдалак» на слова О. Пушкіна. До речі, власні вокальні твори Ігор колись продемонстрував відомому українському композитору, на той час – члену Харківського відділення Національної спілки композиторів України Валентину Бібіку, в якого планував навчатися у класі композиції. Серед харків’ян мало, хто знає, що Іорю належить низка композиторських опусів у різних жанрах, із різними складами – це пісні, хори, камерно-інструментальна музика для фортепіано, струнного квартету тощо.

Ігор Сахно - випускник класу видатного українського співака Миколи Манойла, соліст Харківської обласної філармонії, дослідник і практик-виконавець уставного богослужебного співу Візантійської традиції, автор захищеної у 2013 році кандидатської дисертації «Візантійський богослужебний спів на сучасному етапі: співвідношення усної та письмової традицій» (науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Ірина Драч). Він – керівник та співак хору Храму Трьох Святителів м. Харкова, де богослужіння складають піснеспіви трьох традицій – візантійської, руської та грузинської; художній керівник Ансамблю давньо-церковного співу «Стрітення», що є лауреатом міжнародного та Всеукраїнських конкурсів церковних хорів.  


1 листопада. Сольний концерт Сергія Давидова (фортепіано)

У Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся сольний концерт кандидата мистецтвознавства, доцента університетської кафедри музичного мистецтва естради та джазу – Сергія Давидова (фортепіано).

У програмі прозвучали імпровізації на авторські теми, теми джазових стандартів, сучасні джазові версії класичних творів – Й. С. Баха, А. Вівальді, М. Римського-Корсакова, П. Чайковського, С. Прокоф’єва, а також народних пісень.

Нагадаємо, що Сергій Давидов є не тільки виконавцем, викладачем, а й дослідником джазу, зокрема, аспектів формо- і фактуротворення, мовних і мовленевих властивостей джазу. Жанр його виступів в якості солюючого піаніста можна назвати музично-інтелектуальною імпровізацією, що поєднує, за словами самого виконавця, ознаки сюїтно-варіаційної та сонатної форм із арковою наскрізною ідеєю. 

 


   

 1 листопада. Творча зустріч і лекція стипендіата Наукового товариства Шевченка в Америці, органіста, музикознавця Богдана Дем'яненка (Київ)

В рамках роботи Студентського лекторію ХНУМ відбулася творча зустріч та лекція стипендіата Наукового товариства Шевченка в Америці, органіста, музикознавця Богдана Дем’яненка (м. Київ). На зустрічі йшлося про спадкоємність музичного мовлення в органній творчості композиторів Північної Європи кінця XVI– початку XVIII століть.

Відбувся практикум з аналізу органних творів Я. Свелінка, Г. Шайдеманна, Ф. Тундера, Д. Букстехуде, Н. Брунса, що увійшли до програми сольного концерту «Органні діалоги: Амстердам - Гамбург, Любек - Копенгаген, Ренесанс - Бароко» Богдана Дем’яненка в Органній залі Харківської обласної філармонії (3 листопада, 18:30). Гість університету мистецтв презентував відео-слайди та нотні матеріали.

Модератор зустрічі – кандидат мистецтвознавства Марія Борисенко. 

 

 

Сторінку підготувала Марія Борисенко , Марина Дербас
Фото - Людмила Казакова