18 вересня 2019 року у Медіацентрі газети «Время» відбулася прес-конференція з нагоди XXVI-х «Харківських Асамблей 2019», присвячених 250-річчю з дня народження І. П. Котляревського. Міжнародний музичний фестиваль триватиме майже місяць – з 27.09.2019 по 20.10.2019.
Перед присутніми журналістами провідних харківських ЗМІ та викладачами і студентами ХНУМ імені І. П. Котляревського, ХНУ імені В. Н. Каразіна виступили музичні і театральні діячі університету мистецтв: художній керівник фестивалю, ректор, Народна артистка України, Заслужений діяч мистецтв України, професор, кандидат мистецтвознавства, кавалер Ордену «За заслуги» ІІ, ІІІ ступеня, Почесний громадянин міста Харкова Тетяна Вєркіна; композитор, автор опери «Наталка-Полтавка», лауреат міжнародних конкурсів, старший викладач Олександр Щетинський; режисер-постановник опери «Наталка-Полтавка», Заслужений діяч мистецтв України, завідувач кафедри майстерності актора, доцент Леонід Садовський; Заслужений артист України, професор Анатолій Лобанов; музикознавці – проректор з наукової роботи, кандидат мистецтвознавства, професор Андрій Жданько, доктор мистецтвознавства, професор ХНУМ та завідувач кафедри хореографії Київського національного університету культури і мистецтв Олександр Чепалов.
Модератор – старший викладач кафедри театрознавства Олександр Аннічев.
Ми хочемо, щоб люди слухали і знали вітчизняну музику. І тому в наших залах будуть виконуватись твори Д. Бортнянського, М. Березовського, А. Веделя та інших українських композиторів. Зокрема, відбудеться прем’єра новознайденої симфонії М. Березовського (диригент – ректор Вищої школи музики міста Нюрнберґа, професор Кристоф Адт). Також прозвучить музика сучасного українського автора Олександра Щетинського, який спеціально для фестивалю написав оперу «Наталка-Полтавка».
Якщо музика М. Лисенка відкрила для російського загалу українську пісню, то О. Щетинський поставив за мету повернутися до першоджерела - п'єси Котляревського - та перетворити її на повноцінну українську оперу початку XIX століття.
«Я хотів показати, як би могли написати оперу за цією п’єсою, скажімо, Гайдн, або Бетховен чи Шуберт», – розкрив свій творчий задум Олександр Щетинський.
Головна ідея нашого спектаклю – сприяти проникненню свідомості молоді у культуру двохсотрічної давності. Сучасні молоді люди попадають в театр-музей, в якому знайомляться із Наталкою та її Петром, Миколою, Возним. Вони ніби приміряють ролі цих персонажів на себе і вживаються у минувшину нашого народу.
Щоб вжитися у роль, я ходив у костюмі часів Котляревського вулицями Полтави, і зі мною розмовляли люди… як із письменником. Я хочу зберегти слова Івана Котляревського і тому працюю зі студентами над постановкою «Енеїди»… Можливо на наступних Асамблеях ми покажемо цей спектакль.
Можна сказати, що О. Щетинський долучив до світу Котляревського авторські образи західних композиторів, адже в опері використані різні історичні стилі музики. Саме зингшпіль став цією доріжкою, яка приведе сучасного українського і європейського слухача до Котляревського.
Спектакль об’єднав у єдиний творчий «організм» талановитих музикантів-співаків і драматичних акторів.
Офіційна частина прес-конференції завершилася, але група зацікавлених викладачів і студентів залишилися для продовження більш заглибленої бесіди із творцями нової «Наталки-Полтавки», яким, напевно, вдалося зламати двохсотрічні стереотипи.
Тож, з нетерпінням чекаємо на світову прем’єру, що відбудеться 27 вересня 2019 року в Харківській філармонії. Бажаємо учасникам успіху, а глядачам і слухачам – естетичної насолоди.
Іван Котляревський – з нами!
Тетяна Казакова, Марія Борисенко
Фото – Людмила Казакова