Мистецький форум «Леся Українка й театр»30.09.2021

20-30 ВЕРЕСНЯ 2021 р. У МЕЖАХ МІЖНАРОДНОГО МИСТЕЦЬКОГО ПРОЄКТУ  «"ШЛЯХИ РІВНЯЙТЕ ДУХОВІ ЙОГО". ЛЕСЯ УКРАЇНКА: ПОГЛЯД ЗІ СХОДУ» ВІДБУЛИСЯ МАСШТАБНІ ТВОРЧІ ЗАХОДИ: ЧИТАННЯ, ПРЕЗЕНТАЦІЇ, ДИСКУСІЇ. 


Авторський погляд на Подію від ЮЛІЇ ЩУКІНОЇ.

Фото - Ірина Деркач, Макар Буряков

 

«ШЛЯХИ РІВНЯЙТЕ ДУХОВІ ЙОГО. ЛЕСЯ УКРАЇНКА: ПОГЛЯД ЗІ СХОДУ» 

Від 17 вересня в Харкові триває освітньо-театральний проєкт «Шляхи рівняйте духові Його. Леся Українка: погляд зі Сходу», присвячений 150-річчю від Дня народження Лесі Українки.


Засновником проєкту є Театр P.S. під керівництвом заслуженого діяча мистецтв України Степана Пасічника. Заходи відбуваються за підтримки Українського культурного фонду. Провідним партнером проєкту виступив Харківський Національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського (співкоординаторка «Шляхів…» - деканка театрального факультету, кандидатка мистецтвознавства Яна Партола). 

Програму форуму утворили різноманітні активності, що тривають вже четвертий тиждень. Завдяки організаційним зусиллям директора проєкту, випускника ХНУМ і актора Театру P.S. Кирила Лукаша, «Шляхи…» набули свій неповторний імідж заходу з дійсно європейським смаком (супутня брендова продукція).

Проєкт стартував з відкриття виставки 3-D плакату (в тому числі, театрального) за мотивами життя і творчості Лесі Українки. В фойє Харківського академічного українського драматичного театру ім. Т. Шевченка та Театру P.S. були експоновані роботи юних художниць – студенток Харківської державної академії дизайну та мистецтв і Лозівського вищого коледжу мистецтв (кураторка напряму проєкту – Надія Величко).    

Перший тиждень проєкту був безпрецедентно насиченим подіями. Відбувався науково-практичний форум «Леся Українка і театр», що складався з дводенних панельних дискусій. Захід відкрила проректор з наукової роботи ХНУМ, кандидатка мистецтвознавства Ірина Сухленко. Серед доповідачів – в тому числі, викладачі та співробітники кафедри театрознавства ХНУМ Г. Ботунова, І. Лобанова, А. Тимченко, О. Каленіченко, О. Дорофєєва, Ю. Щукіна, М. Прево. Форум продовжила відкрита лекція кандидатки філологічних наук Тетяни Трофименко (Київ) на тему «Леся Українка і сучукрліт: точки дотику».

Останній захід форуму – онлайн-вебінар «Леся Українка – несценічний автор: міф чи правда?» став одним з найпотужніших за весь проєкт, адже запам’ятався емоційно-інтелектуальним полем дискусії провідних режисерів трьох міст України – лауреата Національної премії ім. Т. Шевченка Володимира Кучинського (Львів), заслуженого діяча мистецтв України Степана Пасічника (Харків) і Андрія Приходька (Київ), а також учасниці вебінару з-за океану – Вірляни Ткач (Нью-Йорк). Досвід власних інтерпретацій творів Лесі Українки, труднощі, з якими стикається режисер, входячи в поле «драм ідей» цієї авторки, сприйняття творчості геніальної українки глядачами і критикою США – таким було поле проблем, розглянутих в рамках вебінару.

Паралельно з теоретичним осмисленням спадщини Лесі Українки в театрі та літературі тривали перформативні читання її п’єс, які розпочалися читкою драматичної поеми «Кассандра» і формуванням режисерсько-акторських груп 20 вересня, а завершилися вже 24 вересня бліц-показами уривків, підготовлених студентами університету. Кураторкою цього напряму «Шляхів…» була режисерка, директорка Театру P.S. Світлана Пасічник.

Впродовж трьох днів репетицій студенти-режисери змогли скористатися підказкою студентів-художників щодо спільного вирішення сценічного простору в бліц-показах, а також отримали безцінну консультацію на предмет музики у виставі від діючого театрального композитора Геннадія Фролова (Харківський театр ім. Т. Шевченка). Останню зустріч можна назвати дуже вдалим ексклюзивом проєкту, адже зазвичай представники цього театрального фаху далекі від публічності.

Демонстрація напрацьованих впродовж неповного тижня бачень поетичних та драматичних творів Лесі Українки (зокрема, «Кассандри» та «Одержимої») стала ще однією значущою подією «Шляхів…». Захід відбувся у фойє Харківського театру для дітей та юнацтва, викликавши велику цікавість та захоплення театральної громадськості міста. У ризиковому експерименті взяли участь вісім студентів режисерських спеціалізацій театрального факультету ХНУМ імені І. П. Котляревського та близько тридцяти студентів акторських спеціалізацій. Уривки були вирішені як засобами виразовості драматичного театру, так і за допомогою прийомів театру анімації, проте всі їх поєднала безпосередність сприйняття вісімнадцятирічними-двадцятирічними юнками і парубками творчості класичної авторки.

Другий тиждень проєкту був пов'язаний з авторськими читаннями сучасної української жіночої драматургії. В якості партнера Театру P.S. додався Національний Центр театрального мистецтва ім. Леся Курбаса (Київ). Читки відкрила кураторка цього напрямку проєкту відома драматургиня Неда Неждана, яка провела творчу зустріч з глядачами, а наступного дня презентувала антології сучасної української драматургії, видані Центром ім. Леся Курбаса. Слідом за нею протягом двох вечорів презентували свої здобутки на ниві драматургії авторки з Києва (Надія Симчич провела зі студентами «Майстерні 55» під керівництвом Валерія Гуйвіна читку п’єси «Ми - Майдан», а Ольга Анненко представила п’єсу «Вірогідності» за допомогою театралізованої читки з акторами). Завершила роботу другого тижня зустріч з авторкою-харків’янкою Анною Кисельовою, яка презентувала надзвичайно цікаве (і вже відзначене престижними нагородами) лібрето сучасної опери IN{SIDE}.   

Третій тиждень «Шляхів…» відбувся під девізом творчої співдружності Театру P.S., Львівського академічного театру «І люди, і ляльки» театрального факультету ХНУМ. Керівник відомого львівського анімаційного театру – актор, режисер, заслужений діяч мистецтв України Олекса Кравчук провів два вечори майстер-класів зі сценічного виконання творів Лесі Українки для студентів «театралки». Цей досвід став дуже важливим для майбутніх акторів та режисерів, адже О. Кравчук є вихованцем Львівського академічного театру ім. Леся Курбаса, професійна культура акторів якого відома глибинним осягненням акторських технік провідних режисерів XX cт. – Єжи Гротовського та Анатолія Васильєва. А головною подією третього тижня проєкту стала «проба в присутності глядачів» за п’єсою Лесі Українки «На полі крові». У пробі взяли участь колеги, давні друзі, партнери по сцені Харківського академічного театру ім. Т. Шевченка Степан Пасічник та Олекса Кравчук. Під час цього заходу у глядачів була рідкісна можливість немов «підглядати» за репетицією двох майстрів та водночас з цією роботою глядачів виконувати роль сторони дискусії. Активним двигуном дебатів з глядачами з приводу тем і образів твору виступив О. Кравчук, чия дієва енергетика буквально підкорила аудиторію. Втім, наявність у гостя Харкова такого партнера як С. Пасічник зробила цю «пробу в присутності…» глибшою, помноживши на притаманні цьому рефлексії.  

Завершальний тиждень проєкту «Шляхи рівняйте Духові Його…» ознаменується прем’єрою репертуарної вистави Театру P.S. «Оргія» за Лесею Українкою (режисер – Степан Пасічник, художниця-постановниця – Наталя Денисова).