Четвертий конкурс
імені Тараса Кравцова23.02.2019

Завершено другий тур Четвертого Всеукраїнського Конкурсу з теорії музики імені Тараса Кравцова для студентів мистецьких навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації та учнів середніх спеціалізованих музичних шкіл.

Голова оргкомітету Конкурсу - Тетяна Вєркіна, ректор ХНУМ імені І.П.Котляревського, Народна артистка України, кандидат мистецтвознавства, професор.

Голова журі - Сергій Турнєєв, Заслужений діяч мистецтв України, професор кафедр теорії музики, композиції та інструментування ХНУМ.

Члени колегії журі:

Неоніла Очеретовська, завідувач кафедри теорії музики ХНУМ, доктор мистецтвознавства, професор;
Наталія Беліченко,
кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри теорії музики;
Марія Борисенко,  
кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри теорії музики ХНУМ;
Григорій Ганзбург, 
кандидат мистецтвознавства, викладач-методист ХМУ ім. Б.М.Лятошинського; 
Галина Полтавцева,
 кандидат мистецтвознавства, професор кафедри теорії музики ХНУМ;
Ярослава Сердюк,
 кандидат мистецтвознавства, викладач кафедри теорії музики ХНУМ;
Віктор Тиможинський,
Заслужений діяч мистецтв України, викладач Волинського коледжу культури і мистецтв ім. І. Стравінського.

 

За рішенням журі до участі у другому турі були допущені такі студенти:

1. Борис Марія (Тернопільське обласне державне Музичне Училище ім. Соломії Крушельницької)
2. Деменчук Єва (Вище Мелітопольське Училище культури)
3. Кінашевська Анастасія (Тернопільське обласне державне Музичне Училище ім. Соломії Крушельницької)
4. Куліш Ганна (Харківський Вищий Коледж мистецтв)
5. Нємий Віталій (Тернопільське обласне державне Музичне Училище ім  Соломії Крушельницької)
6. Мірошніченко Ксенія (Маріупольський Коледж мистецтв)
7. Пономарьова Ганна (Маріупольський Коледж мистецтв)
8. Сич Олена (Тернопільське обласне державне Музичне Училище ім. Соломії Крушельницької)
9. Собчук Аліна (Рівненське Музичне Училище Рівненського державного гуманітарного університету)
10. Соколова Софія (Маріупольський Коледж мистецтв)
11. Радько Анна (Рівненське Музичне Училище Рівненського державного гуманітарного університету)
12. Труфкіна Анна (Криворізький обласний Музичний Коледж)
13. Фурсова Ольга (Житомирське Музичне Училище ім. В. С. Косенка)
14. Хаджиоглу Мєлікє (Маріупольський Коледж мистецтв)
15. Шапкіна Юлія (Криворізький обласний Музичний Коледж)
16. Шевлякова Ірина (Маріупольський Коледж мистецтв)
17. Щукіна Поліна (Криворізький обласний Музичний Коледж)
18. Яковлева Руслана (Торецький Музичний Коледж)

 

ЗА ПІДСУМКАМИ І ТА ІІ ТУРІВ ВИЗНАЧЕНІ ПЕРЕМОЖЦІ ЧЕТВЕРТОГО ВСЕУКРАЇНСЬКОГО КОНКУРСУ ІМЕНІ ТАРАСА КРАВЦОВА

 Лауреати Конкурсу:

 І премія – РАДЬКО АННА (Рівненське музичне училище Рівненського державного гуманітарного університету);

ІІ премія – ТРУФКІНА АННА (Криворізький обласний музичний коледж);

ІІІ премія – ШАПКІНА ЮЛІЯ (Криворізький обласний музичний коледж).

 

Приз «Надія» отримали:

ПОНОМАРЬОВА ГАННА (Маріупольський коледж мистецтв);

СИЧ ОЛЕНА (Тернопільське Обласне Державне музичне училище імені С. Крушельницької)

 

Почесними грамотами за підготовку лауреатів та учасників Конкурсу нагороджено викладачів: 

  • Чайковська Олена Владиславівна, викладач-методист вищої категорії Рівненського музичного училища Рівненського державного гуманітарного університету;
  • Шипілова Ганна Петрівна, методист вищої категорії Криворізького обласного музичного коледжу;
  • Білодід Антоніна Анатоліївна, викладач другої категорії Криворізького обласного музичного коледжу;
  • Іванова Олена Вікторівна, викладач-методист вищої категорії Маріупольського коледжу мистецтв;
  • Бородай Марія Володимирівна, викладач-методист вищої категорії Тернопільського обласного державного музичного училища ім. С. Крушельницької;
  • Рогачевська Любов Юріївна, викладач вищої категорії Тернопільського обласного державного музичного училища ім. С. Крушельницької.
  • Якимчик Юлія Леонідівна, викладач першої категорії Житомирського музичного училища імені Віктора Степановича Косенка.
  • Синяк Любов Валеріївна, викладач першої категорії Житомирського музичного училища імені Віктора Степановича Косенка.

 

Вітаємо переможців, учасників та їх керівників з успішним завершенням Конкурсу, щиро бажаємо нових творчих досягнень і нових зустрічей у стінах нашого вишу!



Фото на пам’ять

Нарада (журі та конкурсантів)

Під час обговорення результатів конкурсу

Робочий процес

Конкурсанти

Голова журі - професор С. Турнєєв із колегою – доцентом М. Борисенко

«Ми закохались…»

Саме цією фразою виразила своє відношення до конкурсу, організаторів і волонтерів, Тараса Кравцова, Університету мистецтв та Харкова викладач I категорії Житомирського музичного училища ім. В. С. Косенка (ЖМУ) Любов Синяк і продовжила: «У виникненні цього почуття є свої причини: 1) любов організаторів конкурсу до цієї справи; 2) неформальний творчий підхід до завдань конкурсу; 3) приязність організаторів і волонтерів конкурсу до учасників, загальна привітна атмосфера навчального закладу; 4) рівень організації заходу, можливість консультацій з організаторами під час виконання домашніх завдань 1 туру; 5) творча постать Тараса Кравцова – теоретика і композитора».

«Відкрити у теоретика творчий потенціал…»

Так визначила надзавдання конкурсу член колегії журі Конкурсу, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри теорії музики Наталія Беліченко, бо «хороший теоретик має бути хоч трішечки композитором» .

Учасники другого туру – 13 дівчат і 1 хлопець з Житомиру, Кривого Рогу, Маріуполя, Рівного, Тернополя (до другого туру були допущені 18 конкурсантів з 8-ми міст України) – успішно виконали домашнє завдання першого туру, яке містило написання варіацій на тему української народної пісні «Дощик».


Композитори – професори університету: В. Птушкін, С. Турнєєв

«Коли узнав, що в цьому конкурсі є творче завдання, я захопився, тому що трошки пишу (для свого гурту, в якому граю), але навіть своїм викладачам в училищі не показував, а тут така можливість спробувати себе та ще й дізнатися про оцінку композиторів-викладачів ХНУМ», ‑ поділився студент ІV курсу Тернопільського обласного державного музичного училища ім. Соломії Крушельницької Віталій Нємий. А студентка ІІІ курсу ЖМУ Ольга Фурсова блискуче виконала власну Фантазію на тему «Дощик» під час доповіді-міркування (музика подарувала гарний настрій слухачам, які й нагородили Ольгу бурхливими оплесками). Так трапилось, що саме в час цього виконання коридорами консерваторії йшов відомий український композитор Володимир Птушкін і заглянув в аудиторію.... Так відбулося перше очне знайомство юного початківця з майстром. І хто знає, можливо, доля об’єднає їх у прекрасну пару Учителя і Учня...

«Я зробила собі подарунок…»

Так зізналася студентка ІІІ курсу Тернопільського музучилища Олена Сич, бо для доповіді-міркування настільки глибоко занурилась у хорову акварель Т. Кравцова «Сніжинки», що ніби подарунок отримала ... від композитора. Мабуть, це можна назвати творчим одкровенням осягнення художнього твору, коли його сприймаєш не ззовні, а «зсередини». Думаю, що кожен з доповідачів зробив собі такий подарунок, глибоко замислившись над гармонією того чи іншого твору.


М. Хаджіоглу

Як підкреслила студентка ІІ курсу Маріупольського коледжу мистецтв Мєліке Хаджіоглу, «гармонія – це наука не про акорди, а про музичне мислення» (Прекрасно, коли це розуміють другокурсники училищ). Саме так підійшла до цього явища студентка ІV курсу Рівненського музучилища Ганна Радько, намагаючись зрозуміти особливості гармонічного мислення романтиків та імпресіоністів, а потім відшукуючи особливості цих напрямів у хорових акварелях Тараса Кравцова «Одяглися у срібло каштани» і «Сніжинки».

Більшість учасників занурилась саме у цикл Т. Кравцова «Хорові акварелі» (на вірші В. Сосюри), який із 1974 р. увійшов у золотий фонд української хорової музики. Велику цікавість викликала акварель «Сніжинки», в якій студентка ІІ курсу Маріупольського музучилища Ксенія Мірошниченко почула застиглий час у «пустій квінті», а студентка ІІІ курсу Тернопільського музучилища Олена Сич ‑ невпинний рух часу, який передавався через ритм.

Міркували юні інтерпретатори і про музичні змісти. Так, Мєлікє Хаджиоглу замислилась над почуттям «позитивної меланхолії»в акварелі Т. Кравцова «Одцвіли фіалки» і показала, як вона відтворила таке саме почуття у власних варіаціях на тему «Дощик» (відбувся чудовий діалог!). Віталій Нємий і Марія Борис з Тернопільського музучилища задумались над красою екзистенціалів повсякденного світу, головними з яких для обох є відчуття природи і себе як її частки («Одцвіли фіалки», «В тиші алей вальсує вітер», «Тіні», «Сном блакитним заснули поля»); а Ольга Фурсова – над одним із фундаментальних законів філософії – гегелівського закону єдності і боротьби протилежностей, замислившись над власною фантазією «Дощик», в якій «борються» фольклорний і авангардний стилі, складаючи при цьому єдність музичного твору. Найважливішим екзистенціалом повсякденного світу є кохання. Саме над цим почуттям у визначенні французького філософа Ж. Бодрійяра («любов – це виклик і ставка, виклик іншому полюбити себе») замислилась студентка ІІІ курсу Криворізького музичного коледжу Юлія Шапкіна, аналізуючи архітектоніку «Вальсу-фантазії» М. Глінки і провела певну семантичну паралель між «довгоочікуваним сі-мінором» і особистим життям композитора...

Постать композитора як цілісний образ стали предметом осмислення для студенток Криворізького музичного коледжу Поліни Щукіної і Ганни Труфкіної. Поліна зробила виразний нарис про композитора, що шукав нової гармонічної системи для втілення власних творчих задумів (О. Скрябін). Ганна зуміла виразити сутність композитора і як особистості, і як музиканта через один-єдиний твір («Плач про померлу дитину» Д. Шостаковича). Врізалось у пам`ять особистісне дуже виразне виконання співачкою музичного дуету-діалогу.

Загалом, не було нецікавої доповіді – і тому це конкурсне завдання перейняло формат «конференції» – настільки глибоко і старанно були підготовлені доповіді. Хотілося б запросити усіх учасників на молодіжну конференцію «Мистецтво та шляхи його осмислення в дослідженнях молодих науковців», яка пройде у ХНУМ 22-23 березня 2019 року.

«Не сподівалася перемогти…»


Нагорода Г. Радько (І премія)

Щиро всміхнулася переможиця Четвертого Всеукраїнського Конкурсу з теорії музики імені Тараса Кравцова – Ганна Радько (Рівненське музичне училище Рівненського державного гуманітарного університету). «Дуже старанна, організована студентка. Вона ще й працює в районній музичній школі викладачем сольфеджіо і концертмейстером. Сподіваюсь, що Анін шлях – це шлях до консерваторії», ‑ розповіла її вчителька, викладач-методист вищої категорії Олена Чайковська.

«Спочатку я мріяла бути піаністкою, а потім мене послали на конкурс теоретиків, мені дуже сподобались ті завдвання, і я вирішила вступати до училища саме на теоретичне відділення. Розв’язуючи задачі по гармонії, я поступово стала відчувати потяг до композиції.... А ще я люблю кіно. Психологічне. На мене справив велике враження фільм американського режисера Мартіні Скорсезе «Острів проклятих», в якому піднята проблема безумства і можливості усвідомлення людиною власного безумства – як шлях до лікування. Цікавлять можливості музичної терапії для людей з психічними розладами. Найцікавіший композитор для мене – Р. Шуман. Мене захоплює його прекрасна музика й цікавить проблема психічних розладів творчих людей. Дуже хочу вчитися далі. Світ музики – невичерпний. Музика без кіно існує. А кіно не може без музики. Можливо, це мій шлях…», ‑ щиро розповіла дівчина.

Бажаємо успіхів всім переможцям та учасникам Четвертого Всеукраїнського Конкурсу з теорії музики імені Тараса Кравцова. Нехай вам щастить!


Книжкові нагороди учасникам

 

Тетяна Казакова
Фото – Григорій Ганзбург
Людмила Казакова