Кафедра спеціального фортепіано


Завідувач кафедри спеціального фортепіано

ГОРЕЦЬКА НАТАЛІЯ ВІКТОРІВНА
Заслужений діяч мистецтв України, кандидат педагогічних наук, професор

 

Випускники кафедри отримують такі кваліфікації:

  • Бакалавр: викладач, концертмейстер-піаніст
  • Магістр: науковець-дослідник, викладач ЗВО, концертний виконавець, артист камерного ансамблю, концертмейстер

 

СКЛАД КАФЕДРИ

 


ІСТОРІЯ КАФЕДРИ: СЬОГОДЕННЯ ТА МИНУЛЕ

Фортепіанне виконавство та освіта Харкова завжди посідали визначальне місце не тільки для культурного життя міста та регіону, а й для усієї України. Становлення, розвиток та сьогодення Харківської піаністичної школи відображає процес творчих пошуків, взаємодії та передачі досвіду навчання піаністів від генерації до генерації.

В даний час на кафедрі спеціального фортепіано відбуваються процеси оновлення та перетворення виконавчої та педагогічної діяльності. Провідні викладачі, продовжуючи традиції засновників Харківської фортепіанної школи, виступають із сольними програмами у концертних залах України та за кордоном, готують студентів-лауреатів, публікують наукові роботи.

З 2021 р. по теперішній час кафедру очолює Заслужений діяч мистецтв України, кандидат педагогічних наук, професор Н.Горецька. Досвідчений педагог та піаністка вона вище за все ставить високопрофесійні завдання перед колективом кафедри та продовжує традиції харківської фортепіанної школи, зберігаючи творчу атмосферу в спілкуванні. Підготувала понад 40 випускників бакалаврату, магістратури, асистентури-стажування. З її класу вийшло багато лауреатів престижних конкурсів та фестивалів:

XXXII та XXXIII Smetana International Piano Competition (Чехія- О.Алейніков, М.Ушакова); XX Міжнародний конкурс фортепіанних дуетів імені Ф.Шуберта (Чехія – М.Ушакова, Є.Продоус); Всеукраїнський конкурс піаністів на здобуття премії фірми «Bechstеin» (Київ – Д.Дашутіна, І.Чічканов); ІІ International Alion Baltic competition (Латвія - Я.Воскобойніков); V Future Stars International Piano Competition (США – С.Шелудякова);International music competition Pietro Argento (Італія – С.Шелудякова); IX та X Amigdala International Music Competition Memorial Guseppe Rasiti (Італія – М.Ушакова, С.Шелудякова).

Н.Горецька – автор та учасник значних мистецьких проектів: Концерти Баха для 2-х роялів (спільно з М.Чернявською) з камерним оркестром, проект «Фортепіанний концерт епохі романтизму» з участю студентів кафедри спеціального фортепіано (студенти класу Н.Горецької, К.Тимофеєвої, А.Сагалової) та багато інших. Регулярно надає майстер-класи та запрошується в журі престижних міжнародних конкурсів.

Значне місце у розвитку Харківської фортепіанної школи посідає багаторічна діяльність лауреата Міжнародного конкурсу піаністів імені Королеви Єлизавети, заслуженого артиста України, професора С.Юшкевича – блискучої творчої особистості, відомого в європейському просторі. Музикант записує компакт-диски, багато концертує як соліст-ансамбліст, є автором оригінальних фортепіанних транскрипцій та обробок, успішно працює в педагогічній діяльності.

З класу професора М.Чернявської  вийшло багато лауреатів міжнародних конкурсів та фестивалів. Особливо успішною була її робота з китайськими студентами, які зробили великі успіхи у виконавській діяльності, а також успішно захищали дисертації на здобуття ступеня кандидата мистецтвознавства. Тривалий час Чернявська М.С. виконувала обов’язки вченого секретаря спеціалізованої вченої ради с захисту дисертацій.  Примножуючи творчі надбання, вона демонструє високі показники плідної роботи у науковій сфері (статті у фахових виданнях в Україні та за кордоном, методичні рекомендації, навчально-методичні посібники з історії фортепіанного виконавського мистецтва. тощо).

За ініціативи І.Сухленко були створені, організовані та проведені  проекти «Карл Черні: більш ніж етюди», «Дитяча філармонія», «Відкритий університет», «Бесіди про музику», «Музичні династії» та багато інших.

Професійні надбання та блискучі здібності організатора І.Сухленко, креативність мислення та відповідальність зробили ці важливі для університету та для Харкова проекти бажаними на протязі багатьох років.

Взагалі сьогодні можна говорити про цілу блискучу плеяду представників сучасної харківської піаністичної школи, продовжувачів кращих традицій  фундаторів у вихованні молодих піаністів. Це відомі в Україні та за кордоном виконавці та педагогі: професори С.Юшкевич, Н.Горецька, М.Чернявська, І.Сухленко, доценти Н.Руденко, А.Сагалова, М.Бондаренко, О.Копелюк, І.Седюк, Ю.Попов, О.Фекете, К.Тимофеєва, Т.Сирятська, старші викладачі О.Чередниченко, Н.Сутулова, Я.Воскобойніков. Піаністи кафедри виступають не тільки з сольними програмами, а й демонструють свою майстерність в камерних ансамблях, концертах з оркестром.

Фортепіанна кафедра не кожного навчального закладу може похвалитися зірковим фортепіанним дуетом. Вже 11 років виступають в фортепіанному дуеті молоді музиканти. О Копелюк та І.Седюк – доценти, кандидати мистецтвознавства, лауреати міжнародних конкурсів. Цей дует отримав нагороди  на престижних міжнародних конкурсах в Польщі,Італії та Чехії. Музиканти мали честь бути запрошеними до участі в майстер-класах славетних професіоналів у Ізраїлі, Болгарії, Німеччини. Вони постійно блискуче виступають з концертами в різних містах України та за кордоном. Вони також виступають з лекціями, з ініціативами організації конференцій, започаткування творчих конкурсів для молодих музикантів. Так, О. Копелюк є виконавчим директором міжнародного конкурсу імені М.та Н. Єщенко (2021р.), конкурсу «Аврора» та багатьох інших наукових та творчих проектів.

Значною подією для  Харкова  стало проведення Міжнародного конкурсу піаністів імені Марії та Наталії Єщенко. Всі організаційні питання були вирішені чітко та злагоджено завдяки виконавському директору конкурса О.Копелюку. Учасники представляли всі регіони України та зарубіжні країни. Міжнародне журі під керівництвом завідувача кафедрою Н.Горецької відзначило званнями лауреатів найбільш талановитих та професійно підготовлених учасників. Студенти ХНУМ представили високоякісну підготовку і отримали високе звання лауреатів: М.Мірошніченко (кл.І.Седюка), О.Щербак (кл. О.Копелюка), М.Бачек (кл. О.Копелюка), П.Чорна (кл. І.Седюка).

У 2022 р. на кафедрі почали свою педагогічну діяльність кандидат мистецтвознавства, викладач О.Чередніченко – завідувач цикловою комісією «Фортепіано» в Харківському музичному фаховому  коледжі ім. Б.М.Лятошинського та аспірант ХНУМ Я.Воскобойніков.

Висока оцінка професіоналізму і організаційних здібностей викладачів кафедри привела до того, що троє високопрофесійних музикантів в  2022 р. було призначено на адміністративні посади і тепер вони з успіхом поєднують творчу, педагогічну та адміністративну роботу:

І.Сухленко  (канд. мистецтвознавства,професор) – Перший проректор;

М.Чернявська (канд. мистецтвознавства,професор) - Проректор з наукової роботи;

О.Копелюк  (канд. мистецтвознавства, доцент) – Проректор з науково-педагогічної роботи та міжнародних зв’язків.

Високий професіоналізм кафедри підтверджується запрошеннями  викладачів кафедри до складу журі Всеукраїнських та Міжнародних  конкурсів: Міжнародний конкурс піаністів імені Марії та Наталії Єщенко;

Міжнародний конкурс музичного мистецтва «Харківські асамблеї»; Міжнародний конкурс «Young Vіrtuoso»; Всеукраїнський конкурс на здобуття премії фірми «BECHSTEIN”; Всеукраїнський конкурс «Зірки твої, Україно» пам’яті Людмили Гінзбург”;Міжнародний конкурс піаністів «Слобожанська фантазія»; Всеукраїнський конкурс Карл Черні: Більше, ніж етюди»; Всеукраїнський конкурс «Каховка запрошує» ; Всеукраїнський конкурс імені Бетховена»; конкурс «Музичний калейдоскоп»і багато інших.

Знаменними подіями стали концерти класів та проекти останніх років, в яких брали участь студенти та педагогі кафедри. Серед них: «Вечір фортепіанних транскрипцій», «Музика А.Шнітке», «Антологія фортепіанного ансамблю», Вечори пам’яті Марії Єщенко”, проект «Музика – наш спільний дім», Музичний марафон «Ференц Ліст та його сучасники» та багато інших.

Наукова діяльність педагогів кафедри є ефективною і має значне практичне спрямування. Викладачі друкують статті  в фахових збірках України, та в іноземних виданнях. Серед значних доробок педагогів кафедри є монографії, навчальні та навчально-методичні посібники, хрестоматії, тощо. Серед них особливу цінність представляють наступні видання: Ю.Вахраньов «Виконання музики: поетика»; Т.Вєркіна «Мистецтвом змінювати світ»; О.Кононова «Марія Олександрівна Єщенко – концертно-педагогічна діяльність»; О.Кононова «Про історію музичної культури Харкова кінця ХУІІІ поч. ХХ ст.»; В.Шукайло «Педалізація у професійній підготовці піаніста»; Н.Руденко «Реґіна Самійлівна Горовиць та її уроки»;

Н.Руденко «Наталія Олександрівна Єщенко. Життя і творчість»; М.Чернявська «Історія фортепіанного виконавського мистецтва»; М.Чернявська, К.Тимофеєва «Наукові проблеми сучасного фортепіанного виконавства»; В.Сирятський «Модест Мусоргський як реформатор фортепіанного мистецтва»; В.Сирятський «Глен Гульд і його виконавське світовідчуття»; Т.Сирятська «Лекції по філософії і історії світового фортепіанного виконавства»; С.Юшкевич «Звукопис часу». Аудіо хрестоматія у 3-х частинах; Н.Сутулова «Хрестоматія з фаху. Від барокко до сучасності».

В неймовірно складний для України час, коли в Харкові поруч вибухають снаряди і величезна кількість студентів знаходиться в інших містах чи за кордоном, коли викладачі змушені проводити заняття on-Line, кафедра продовжує працювати за навчальним планом. Студенти грають та записують концерти, викладачі продовжують роботу над мистецькими проектами і надають уроки, консультації та майстер-класи в on-Line форматі. Плануються проекти «Фортепіанна музика українських композиторів», Вечір пам’яті В.Птушкіна, Концерт  студентів кафедри спеціального фортепіано, Конкурс фортепіанної музики AURORA та ін.

Яскраві успіхи харківської піаністичної школи є свідоцтвом того, що вона володіє сьогодні цінним досвідом на рівні найвищих досягнень світової фортепіанної педагогіки і виконавства, репрезентує багато плідних мистецьких ідей та заслуговує на широке визнання. 

Усвідомлення ролі талановитих фортепіанних педагогів та виконавців, узагальнення їх найцінніших досягнень дозволять зберегти факти нашої історичної біографії для майбутніх поколінь та визначити спільний «генетичний код» харківських митців. Це обумовлено потребою зберегти ті традиції, завдяки яким ми маємо сучасні досягнення і визнання у світі. За сто років, хоча цей термін і значно менший, ніж життя деяких європейських шкіл, піаністична школа Харкова представила плеяду видатних музикантів. Олександр та Регіна ГоровицьПавло Луценко, Леонід Сагалов, Всеволод Топілін, Борис Скловський, Марія та Наталія Єщенко, Римма Папкова, Валентина Шукайло, Володимир Крайнєв, Тетяна Вєркіна, Леонід Маргаріус, Сергій Юшкевич, Віталій Самошко, Ганна Кравченко, Олександр Романовський – це лише декілька імен найвідоміших піаністів, які прославили харківське фортепіанне мистецтво, дали країні та світу блискучі педагогічні результати.

Основу піаністичної школи міста Харкова з 1917 року складає кафедра спеціального фортепіано Харківської консерваторії. Починаючи з її засновників І. Слатіна і Р. Геніки, кращі представники кафедри успішно працюють, блискуче поєднуючи виконавську, педагогічну, просвітницьку, дослідницьку та методичну діяльність. Першим директором Харківської консерваторії, реорганізованої з музичного училища, став І. Слатін, учень О. Дрейшока та Т. Куллака, директор заснованого у 1883 р. Харківського музичного училища, який викладав спеціальне фортепіано. Вагомий внесок у формування харківської фортепіанної школи також зробили сподвижник І.Слатіна Р.Геніка, учень Т.Лешетицького і М.Рубінштейна, та А.В.Шульц-Евлєр, учень К.Таузіга. Р.Геніка, піаніст високого рівня майстерності та ерудиції, який збагатив світове музичне мистецтво фундаментальними працями в галузі історії піанізму, увійшов у вітчизняну музичну культуру як перший теоретик фортепіанного мистецтва. А.В.Шульц-Евлєр, блискучий віртуоз та композитор, прославився своїми всесвітньо відомими фортепіанними транскрипціями. Педагогічна та просвітницька діяльність фундаторів стала потужним підґрунтям, на якому почала свій інтенсивний розвиток професійна харківська фортепіанна педагогіка, були створені традиції високої якості музичної освіти в Харкові. Ці традиції були збережені і продовжені послідовниками І.Слатіна і Р.Геніки.

Велику роль у становленні кафедри спеціального фортепіано зіграла діяльність С.Брікнера, Є. Нібур, О.Горовиця, Н.Ландесман, П.Луценка. Вони навчались у О.Дрейшока, Ф.Ліста, Антона та Миколи Рубінштейнів, Т.Лешетицького, Л.Брассена. Ці музиканти сприяли підйому фортепіанного виконавства в рідному місті та поданням його на конкурсних сценах інших міст і країн. Крім виконавства, засновники харківської піаністичної школи багато зусиль віддавали просвітницькій діяльності, організовуючи концерти-лекції, тематичні цикли, виконуючи твори класиків та сучасних композиторів.

Перший завідувач кафедрою спеціального фортепіано, а згодом ректор Харківської консерваторії, П.Луценко узагальнив музичний досвід європейських фортепіанних шкіл, збагативши ними харківські піаністичні традиції. Його концертні виступи, плідна педагогічна і напружена суспільна діяльність стали яскравими сторінками в історії Харківської консерваторії.

Справу корифеїв продовжили їх учні. Випускники П.Луценка В.Дмитрієв та лауреат Міжнародного конкурсу піаністів імені Фредеріка Шопена у Варшаві Л.Сагалов увійшли в історію харківського фортепіанного мистецтва як блискучі виконавці світового рівня. Ще один учень П.Луценка (а також Г.Нейгауза) – блискучий музикант В.Топілін викладав у Харківській консерваторії з 1957 по 1962 роки.

Одним з корифеїв фортепіанної школи Харкова вважають професора Л.Фаненштіля. Його діяльність була різнобічною: численні концертні виступи, науково-методична робота, композиція, зокрема, видання близько 60 власних творів, а також просвітницька діяльність – організація циклів радіопередач про історію фортепіано, творчість піаністів і педагогів. Л.Фаненштіль виховав понад 70 піаністів. Його випускники М.Хазановський, лауреати Всеукраїнського та Всесоюзного конкурсів Б.Скловськийта Р.Папкова продовжили свою творчу та педагогічну діяльність на кафедрі спеціального фортепіано.

Деякий час кафедру очолював професор А.Лунц – видатний музикант і педагог, який поєднував плідну педагогічну та наукову діяльність, неодноразово представляв Харків у журі різних конкурсів.

Професор М.Хазановський, який на протязі десятиріч обіймав посаду завідувача кафедри з 1953 року, продовжував розвивати піаністичні виконавські і педагогічні традиції. Багато музикантів, його випускників, утворили базис фортепіанних традицій та фортепіанної школи Харкова другої половини ХХ століття: М.Єщенко, Н.Єщенко, В.Сирятський, Г.Гельфгат, В.Крамаренко, І.Кармінська, Н.Смоляга, Н.Казімірова та інші. Велика заслуга кафедри полягала в тому, що майбутні педагоги виховувалися в стінах своєї консерваторії. А після її закінчення багато хто з них удосконалював свою майстерність в аспірантурах Москви, Ленінграду, Києва і потім повертався в рідний ВНЗ справжнім майстром.  

Особливе значення для Харкова відіграла педагогічна діяльність Р.Горовиць. Вона випустила цілу плеяду талановитих харківських піаністів, серед яких С.Полусмяк, В.Макаров (стажувалися у Т.Кравченко), Л.Маргаріус, Н.Руденко (стажувалися у класі Г.Аксельрода) ), Б.Заранкін та С.Захарова, що блискуче працювала в ХССМШі та на кафедрі. У А.Лунца вчилися В.Лозова (стажувалася у М.Воскресенського), В.Шукайло (стажувалася у Л.Власенка).

У В.Захарченка вчилася Т.Вєркіна (стажувалася у Є. Малініна та С.Нейгауза), Л.Кузьоміна та О.Кононова. У професора В.Шапіро – С.Кривонос (стажувався у Т.Кравченко) та  Ю.Вахраньов. У професора Н.Мельнікової  - Н.Горецька (стажувалася у Д.Башкірова).

У 1968 році була створена друга кафедра спеціального фортепіано, що у різні роки очолювали музиканти найвищого рівня, що сприяли підйому фортепіанного виконавства в Харкові: В.Захарченко, Б.Скловський, Ю.Смірнов, Ю.Вахраньов, Н.Мельнікова. Керівництво кафедрою № 1 у 1971 році прийняла професор М.Єщенко, яка обіймала цю посаду протягом 18 років до 1989 року. Лауреат Міжнародного конкурсу імені Б.Сметани (Чехія), кандидат мистецтвознавства М.Єщенко по праву вважається одним з корифеїв харківської піаністичної школи. Репертуар цієї талановитої піаністки складали як монографічні програми (6 клавірних концертів Й.Баха, 32 сонати Л.Бетховена, 24 прелюдії, 24 етюди Ф.Шопена тощо), так і різні твори фортепіанної класики і сучасних композиторів. Серед випускників її класу – лауреати міжнародних та республіканських конкурсів піаністів.

Видатний внесок у розвиток харківської піаністичної школи належить заслуженому діячеві мистецтв України, професору Н.Єщенко, яка виховала понад 80 учнів різних поколінь, які блискуче працюють в Україні та за кордоном. В.Крамаренко, лауреат регіонального конкурсу піаністів, за більш ніж 50-річний період плідної педагогічної і виконавської діяльності передав харків'янам кращі традиції фортепіанного виконавства. Значну роль у зміцненні авторитету кафедри відіграла доцент Р.Папкова, яка випустила велику кількість піаністів, серед яких лауреат Міжнародних конкурсів Є. Сковородніков та народний артист України В.Птушкін. Діяльність піаніста, композитора, кандидата мистецтвознавства, професора В.Сирятського, що виховав понад 70 випускників, збагатила нашу піаністичну школу значною кількістю опублікованих музичних творів і наукових праць з теоретичних і методичних проблем виконавства, серед яких навчальний посібник «Модест Мусоргський як реформатор фортепіанного мистецтва». З 1957 по 1973 роки на кафедрі спеціального фортепіано ХІМ працював лауреат Міжреспубліканського та дипломант Республіканського конкурсів піаністів Г.Гельфгат. Педагогічна діяльність Г.Гельфгата у вищому навчальному закладі та у ХССМШ, куди він перейшов на постійну роботу на посаду завідувача фортепіанного відділу була позначена високими досягненнями: з його класу вийшло чимало лауреатів республіканських та міжнародних конкурсів.

У 1970-80-ті роки харківська піаністична школа досягла вражаючих успіхів, завдяки чому відбувся блискучий підйом концертної діяльності Харкова. Яскравим підтвердження цього була організація і проведення обома кафедрами спеціального фортепіано величезної кількості монографічних концертів, присвячених творчості Л.Бетховена, Ф.Шуберта, Ф.Шопена, Ф.Ліста, П.Чайковського, С.Рахманінова, С.Прокоф'єва, В.Косенка, Л.Ревуцького та інших. В переповнених залах Інституту мистецтв та філармонії відбувалися концерти як харківських піаністів – видатних музичних діячів, професорів консерваторії, так і запрошених музикантів світового рівня: М.Аз, М.Аргерич, М.Грінберг, Вл. Ашкеназі, С.Ріхтера, Я.Флієра, Я.Зака, Д.Башкірова, Р.Керера, М.Полліні, С.Франсуа, В.Крайнєва, Н.Штаркмана, В.Мержанова, П.Серебрякова, Н.Перельмана, Г.Аксельрода, Б.Давідович, М.Воскресенського, Г.Соколова, В.Горностаєвої, Є. Ржанова та ін. Таким чином, студентство Харкова мало можливість зустрічатися з музикантами світового рівня на творчих зустрічах та майстер-класах.

Значний час кафедру спеціального фортепіано очолювала випускниця Казанської консерваторії Заслужений діяч мистецтв України, професор Н.Мельнікова. Багато з її учнів ставали лауреатами та дипломантами міжнародних конкурсів.  Талановиті педагоги, блискучі виконавці, вдумливі науковці у Н.Мельнікової  навчалися: Н.Горецька, С.Косенко (концертмейстер всесвітньо відомого скрипаля Валерія Соколова), А.Напльокова, Н.Золотарьова, О.Коренева, Є.Присяжна. Вони і зараз успішно ведуть свою виконавську та педагогічну діяльність як в Україні, так і за кордоном, достойно представляючи високий рівень української музичної освіти.

Особливий внесок у формування сучасної харківської піаністичної школи належить Народній артистці України, кандидату мистецтвознавства, професору Т.Вєркіній, яка стала завідувачем кафедрою спеціального фортепіано у 2005р.  Як педагог і піаністка, Т.Вєркіна вважала своїм обов'язком просвітницьку діяльність. Це прагнення цілком природньо для музикантів, що прагнуть вплинути на людину силою класичної музики.  Заснований завдяки Т.Вєркіній  Міжнародний музичний фестиваль «Харківські асамблеї» став масштабною та резонансною культурною подією і збирав на сценах Харкова не тільки відомих музикантів з усього світу, але й надавав можливість виступати поряд з досвідченими музикантами студентам та викладачам університету з різних спеціальностей. Організаційні питання Фестивалю допомагали вирішувати кандидати мистецтвознавства, доценти

 І. Сухленко та М. Бондаренко. На сценах Фестивалю концертували такі всесвітньо відомі піаністи як М.Плетньов, В.Манц, Г.Отто, М.Белл, П.Єгоров та ін. В межах фестивалю виступали також і викладачі кафедри спеціального фортепіано Т.Вєркіна, Н.Руденко, Н.Горецька, М.Чернявська, М.Бондаренко, А.Сагалова, К.Тимофеєва,  Д.Тренічев. Відбувалися концерти класів, концерти з творів для фортепіано з оркестром під керівництвом видатних диригентів Т.Рейніш, Ю.Насушкін, В.Урюпін, В.Сіренко. Відбувалися у межах Фестивалю міжнародні науково-творчі конференції. Традиція запрошення відомих музикантів для проведення майстер-класів також була збережена з прошлих часів. Познайомитися з наповненням та програмами Фестивалів можна в джерелах, що присвячені  історії Міжнародного музичного фестивалю «Харківські асамблеї».

В піаністичній площині основним пріоритетом виконавського мистецтва Т.Вєркіна декларувала ідеальний звуковий образ музичного твору, сформований за допомогою музично-слухових уявлень. Основою формування образу музичного твору виступав процес інтонування. Саме цій проблемі була присвячена кандидатська дисертація Т.Вєркіної «Актуальне інтонування як виконавська проблема». Багато місця в її діяльності займали майстер-класи, які вона проводила як в Україні, так і в європейських країнах. За час роботи в ХНУМ навчання в її класі завершили понад 80 студентів. Це талановиті музиканти, блискучі виконавці - лауреати міжнародних конкурсів М.Бондаренко, О.Копелюк, І.Седюк, В.Смолянінов, А.Сагалова, М.Шадько. В цей час на кафедрі успішно працюють випускники Т.Вєркіної- кандидати мистецтвознавства, доценти, які не тільки ведуть концертну діяльність, а й підготували професійних музикантів, серед яких є лауреати та дипломанти міжнародних конкурсів: М.Бондаренко, О.Копелюк, А.Сагалова, І.Седюк, К.Тимофеєва, старший викладач Н.Сутулова.

З 2018-2021 роки кафедрою спеціального фортепіано керувала яскрава піаністка та педагог – професор В.Шукайло, яка виховала понад 90 учнів різних поколінь, що працюють в Україні та за кордоном. Серед її випускників є лауреати і дипломанти Міжнародних і Національних конкурсів і музичних фестивалів. Протягом кількох десятиріч плідна виконавська, педагогічна і науково-методична діяльність В.Шукайло помітно впливає на розвиток музичної культури не тільки Харкова, але й всієї України. Свій піаністичний досвід В.Шукайло втілює в науково-методичній роботі – багатьох публікаціях, серед який особливе місце посідає навчальний посібник «Педалізація у професійній підготовці піаніста», редакція та коментарі до збірки «Концертних п’єс» Л.Шукайло.

На сучасному етапі Харківська фортепіанна школа продовжує педагогічні та виконавські традиції своїх попередників – видатних музикантів, які склали колір та досвід світової виконавської культури. У складних умовах трансформації сучасної системи вищої музичної освіти в Україні, Харківська фортепіанна школа продовжує історичну місію збереження та множення найкращих професійних традицій.