П О Д І Ї

Архів подій

18 квітня. Концерт скрипкової музики (клас Л. О. Холоденка)

Концерт класу заслуженого діяча мистецтв, професора Л. О. Холоденка  відбувся за участі студентів різного рівня підготовки і майстерності: від першокурсників, що між тим продемонстрували неабиякий хист, зокрема Наталія Житницька, та студентів старших курсів, серед яких найбільш переконливими були виступи Надії Здоровиці (V курс), Єлизавети Проценко (студентка IV курсу), Інни Успенської (V курс). Незмінним і бездоганним акомпаніатором  виступила Анна Візавітіна.

В концерті була представлена широка палітра романтичних образів від лірико-екстатиного великого Адажіо з балету «Раймонда» О. Глазунова (скрипка –  Олександр Безкоровайний), ліро-епічної «Казки» С. Танеєєва (Анастасія Здоровиця,), до розгорнутих, сповнених контрастами варіацій Н. Паганіні  (Ярослава Коваленко).


Олександр Безкоровайний (V курс)

Романтичну палітру вечора було відтінено контрастними взірцями музики ХХ століття, зокрема Трьома прелюдіями Дж. Гершвіна (обробка Я. Хейфеца) у виконанні Тетяни Баєвої, віртуозно-блискучими, скерцозно-танцювальними і фольклорно-орієнтальними образами «Циганки» М. Равеля (Інна Успенська), болгарської рапсодії «Вардар» П. Владігерова (Наталія Житницька), «Російського танцю» з балету «Петрушка» І. Стравінського (Надія Здоровиця).


Єлизавета  Проценко (IV курс)

 Безумовно яскравою подією вечора стало блискуче прем’єрне виконання Сонати-монологу для скрипки соло А. Хачатуряна, яка раніше в Харкові не звучала, Єлизаветою Проценко (IV курс).


Л. О. Холоденко разом із студентами класу та концертмейстером Анною Візавітіної

Олена Ващенко
Фото – Олександр Кусков


 6 квітня. Концерт студентського симфонічного оркестру ХНУМ (диригент – Юрій Насушкін)

6 квітня відбувся перший у  2018 році виступ студентського оркестру ХНУМ під керівництвом Юрія Насушкіна (Україна – Іспанія). Прозвучали симфонії Ф. Мендельсона,  Р. Шумана, а також, Концерт для двох скрипок Й. С. Баха, не заявлений у програмі.
Відкрив вечір Концерт для 2-х скрипок та струнних d-moll І. С. Баха BWV 1043. Солісти  – А. Будко (перша скрипка) та Ю. Насушкін (друга скрипка) виступили у супроводі  ансамблю смичкових інструментів студентського симфонічного оркестру ХНУМ.

В першій частині солістами було обрано досить ніжну, легку, пластичну манеру висловлювання, підхоплену й оркестром, що в поєднанні з поліфонічною плинністю музичної тканини надало бароковій музиці невимушеності тону і безпосередності звучання без гіперболізованої серйозності. Культура звуку, тепла оповідальна манера виконання відразу викликали прихильність слухачів. ВLargo простота оркестрової фактури з вірно віднайденим балансом звучності підкреслила виразний ліричний діалог солістів. Фінал, Allegro, втілив відчуття насолоди рухом, відтінене тривожними репліками оркестру та інтонаціямиlamento  в партії  скрипок.

Концерт продовжила Перша симфонія Ф. Мендельсона ор  11 (1824), яку нерідко порівнюють із соль-мінорною симфонією В. А. Моцарта. Ці паралелі відчутні і в схвильованому, лірико-драматичному тоні  першої частини та фіналу, і виборі мінорного менуету.

Незважаючи на простоту  музичної мови, Симфонія с-moll  Ф. Мендельсона дуже вибаглива в плані узгодженості звучання оркестру, що особливо важливо у стрімких крайніх частинах і швидкому менуеті. Важко сказати, що музикантам вдалося стовідсотково впоратися з поставленими завданнями, але зважаючи на наявність в оркестрі великої кількості дебютантів – студентів, що вперше виступають в складі симфонічного оркестру, певні проблеми в виконанні неминучі.

В порівнянні з легкістю смичкового оркестру бароко бахівського концерту, початкове Allegrodimolto симфонії прозвучало насичено, потужно, в ньому оркестр відкрив бетховенські грані образу твору, вступивши в діалог з «моцартівським» стереотипом. Andante з пасторальними діалогами дерев’яних духових інструментів, було виконано м’яко, безтурботно. Найбільш «нерівною» в плані якості оркестрового звучання видався Менует. Його основна тема прозвучала переконливо, чого не можна сказати репліки духових і центральне тріо, які вочевидь потребують подальшої роботи. Фінал, як і перша частина, кореспондував з бетховенською образністю, підкреслюючи драматичну складову образної палітри симфонії.


Студентський симфонічний оркестр ХНУМ, диригент – Юрій Насушкін

В другому відділенні концерту прозвучала Друга симфонія  С-durор. 61 Р. Шумана (1846). Ще у вступі до першої частини оркестр нібито поділився на дві групи – смичкові, що звучали ясно та злагоджено, і духові, в партіях яких відчувалася інтонаційна невпевненість. Основна частина сонатного allegro разом з тим була досить ясно вистроєна з точки зору драматургії. Органічно слухалося скерцо: в ньому музикантам вдалося підкреслити  виразний пружний ритмічний пульс, що є стрижнем цієї частини. Оркестру дещо бракувало політності, але в порівнянні з першою частиною вона сприймалася значно цілісніше. Ліричний центр симфонії, Adagio, знову виявив деяку неточність інтонації духових інструментів і як результат – невиразність загальної композиції частини. Фінал, з гіперболізовано маршовою основною темою, галасними вигуками міді і ударних, уповільненнями в кульмінаційних зонах, прозвучав на межі кітчу і викрив недостатньо глибоке розуміння музикантами стилістики Р. Шумана, шо перш за все обумовлено недосвідченістю у виконанні його оркестрових творів.

Сьогоднішній концерт став чудовою нагодою для оркестрантів намітити шляхи для вдосконалення своїх виконавських можливостей і стимулював активніше розширювати репертуар.

Олена Ващенко
Фото – Людмила Казакова




 16 квітня. Конкурс молодих композиторів «Космос, як я його бачу, чую, відчуваю» у ХНУМ імені І. П. Котляревського

Недавно Харьковский национальный университет искусств имени И. П. Котляревского присоединился к празднованию особой даты – Международному дню полёта человека в космос, который отмечается 12 апреля. После вручения в октябре 2017 года Государственным космическим агентством нашему вузу и его ректору – народной артистке Украины, профессору Татьяне Веркиной – сертификата о присвоении именных звёзд, университет вновь оказался на оси «космического меридиана».
1 марта в Большом зале состоялась встреча преподавательского коллектива и студентов с представителями координационного общественного комитета «Харьков ракетно-космический». Они выступили с творческой инициативой провести на базе ХНУИ, в рамках III-го фестиваля «Харьковская орбита», конкурс композиторских работ – «Космос, каким я его вижу, слышу, чувствую».

Инициатива была максимально «услышана, «прочувствована» и «музыкально озвучена» выпускниками и нынешними студентами вузовской кафедры композиции и инструментоведения, которой руководит народный артист Украины, профессор Владимир Птушкин. Конкурс (открытый для посетителей) прошел 16 апреля в Малом зале университета при активной поддержке университетского руководства, а также при содействии Департамента культуры Харьковского городского совета, комитета «Харьков ракетно-космический», Центра творческого развития «Арт-Холст», Харьковской Ассоциации экранного творчества «Дитятко».

В коллегию жюри вошли преподаватели вуза, профессора – ректор Татьяна Веркина (глава), Наталья Горецкая, Сергей Турнеев, Владимир Птушкин, Сергей Прокопов.


Коллегия жюри – С. Турнеев, В. Птушкин, С. Прокопов, В. Мужчиль

В конкурсе приняли участие 7 молодых композиторов – Владимир Богатырёв, Владимир Золотухин, Михаил Козыряцкий, Татьяна Конохова, Николай Котелевский, Екатерина Палачова, Эхсан Таваккол.

  
   Н. Котелевский                                                 М. Козиряцкий

  
  Е. Палачова                                                        В. Богатырёв

  
  Э. Таваккол                                                          Т. Конохова


В. Золотухин

Практически все произведения (с красноречивыми названиями, посвященными космической теме) были специально написаны авторами для этого уникального проекта. Часть композиций была представлена аудитории в записи – это музыка, озвученная с помощью цифровых технологий, с участием электроакустических и электронных инструментов: «Космический речитатив» на литературный текст О. Хайяма Э. Таваккола, Квинтет для струнного квартета и фортепиано «Время. Пространство. Игры звёзд» Т. Коноховой, «Космическое время в испанском стиле» В. Золотухина.

Также прозвучали произведения «вживую» при участии студентов университета искусств – Я. Воскобойникова, фортепиано («Пустыни Марса», «Вторжение пришельцев» Н. Котелевского), А. Будко, скрипка («Вояджер-77» для скрипки и аудиозаписи Е. Палачовой), певиц И. Тарасенко (сопрано) и Л. Суховой (меццо-сопрано) («SpatiumAeternam» – «Пространство бесконечно» – для двух женских голосов, а также оцифрованных флейты, кларнета, перкуссии В. Богатырёва), О. Ильяшенко, скрипка, Т. Махно, баян, Г. Толмачова, виолончель, Е. Продус, фортепиано («Человек в космосе» М. Козиряцкого).

Приглашенные на конкурс гости выразили огромную признательность всем участникам проекта. В частности, художественный руководитель Центра творческого развития «Арт-Холст» Светлана Конюхова отметила: «Когда мы предложили вам принять участие в конкурсе "Харьковская орбита" мы сделали вам вызов. Искусство призвано вызывать чувства! Сегодня я словно рождалась и погибала, во мне до сих пор кипит буря переживаний и эмоций. Ребята, вы все просто молодцы! Меня очень тронуло ваше творчество. Большое вам спасибо!».

Заместитель председателя комитета «Харьков ракетно-космический» по музыкальному направлению, заслуженный артист эстрадного искусства Украины Ян Харитонов добавил: «Мое первое образование "астрофизика", я закончил Харьковский национальный университет имени В. Каразина, а второе образование получил в Харьковской консерватории. Во все времена музыкальное искусство было наследием человечества, мостиком от науки к творчеству. Любой артист знает, что произведение оставляет неизгладимое впечатление, когда в нем сочетаются техник и вдохновитель. Я благодарю всех музыкантов, которые предоставили свои работы, благодарю членов жюри, которое отобрало эти работы. Они великолепны. Наша надежда – не потерять поколение молодых людей, в этом помогает именно хорошая музыка, потому что нынешняя молодежь в большинстве своем "одной ногой" стоит в интернете, где масса ответов, но нет вопросов, а другой – в реальности, где много вопросов, но нет ответов. Балансируя на этом переходе, их может спасти, как раз, красивая музыка. То, что я сегодня услышал, меня очень вдохновило. Желаю вам, чтобы ваши залы всегда были полны, в том числе, молодых людей. Спасибо вам за ваши усилия и ту надежду, которую вы даете нашему будущему».
От имени редакционной коллегии сайта присоединяемся к поздравлениям всех участников конкурса, а также его организаторов.

С нетерпением ждем от жюри имена победителей!

Мария Борисенко
Фото – Александр Кусков


10 квітня. Концерт асистента-стажиста ЛюНін

Концертне Рондо
10 квітня у Великій залі Харківського національного університету мистецтв ім. І.П. Котляревського відбувся сольний концерт лауреата міжнародних конкурсів Китаю, України, Іспанії, аспіранта кафедри сольного співу Лю Нін, творчий керівник – народний артист України, професор Болдирєв Володимир Олександрович, концертмейстер – лауреат міжнародних конкурсів Олеся Кізім.

Лю Нін початкову освіту здобував в Китаї у місті Шєньян, згодом, в 2008 році закінчив магістратуру в нашому університеті, після чого повернувся на батьківщину, де викладав, а в 2015 році знову відновив навчання в університеті. Відомий харківський публіці своїми численними концертами.

За словами творчого керівника В. Болдирєва, «Лю Нін володар красивого, дуже потужного голосу – лірико-драматичного баритона повноцінного діапазону, котрий у сьогоденних реаліях є рідкісним. Протягом навчання в аспірантурі проявив себе напрочуд працьовитим, організованим та талановитим вокалістом, якому підвладні усі виконавські стилі, починаючи від вітчизняної та закінчуючи європейською музикою. Лю Нін є володарем звання лауреата престижних конкурсів. За рік брав участь у багатьох концертах університету, значно розширив свій камерний репертуар, оволодів прихильністю слухачів та здобув свою особисту публіку».

Він вже не вперше повесні представляє нову концертну програму, яка на цей раз вийшла досить оригінальною – у формі класичного рондо. Рефреном концерту стали сольні номери аспіранта.


Лю Нін

Перший рефрен концерту склали твори романтичного та пізньоромантичного стилю, які на протязі концерту стали домінуючими: Пролог із опери «Паяци» Р. Леонковало, Серенада Дон Жуана на слова О. Толстого П. Чайковського та Арія Жермона із опери «Травіата» Дж Верді. Усі три твори досить тонко з різних сторін розкрили вокальні амплуа баритона – широку ліричність, патетику, драматичність, а також показали віртуозність та кантиленність голосу. Соліст та концертмейстер були справжнім дуетом. При чудових вокальних даних Лю Нін не був статичним – навпаки, це сплав вокалу та драматичної гри, театру, що особливо важливо при виконання оперних номерів.

В концерті також прийняли участь аспіранти Ян Хаосюань (тенор, клас доцента Сєвєріна Володимира Андрійовича, концертмейтер Книш Павло) та Лі Янь (сопрано, клас залуженої артистки України, доцента Старикової Олени Петрівни, концертмейстер Кучма Наталія.

Отож, першим епізодом був виступ Ян Хаосюань, який виконав аріозо Лєнского із опери П. Чайковського «Евгений Онегин» та китайську народну пісню «Горизонт». Напевно, особлива трудність в аріозо викликана текстом, проте, Ян добре справився з даним завданням, і тому передав вдало емоційні рефлексії образу – тривогу, невпевненість, сумніви, ліричні почуття.


Ян Хаосюань

Основу другого рефрену склали твори у виконанні Лю Нін: арія Макбета із опери «Макбет» Дж. Верді, монолог Жерара з опери «Андре Шенье» У. Джордано, «Повернися в Соренто» Е. де Куртіса. Широка палітра вокальних градацій – чистота, сила, гнучкість та витонченість – була втілена на сцені з великим успіхом.

Із граціозністю, політними фіоритурами була виконана арія Г. Генделя «Кораблики в бурном море» у виконанні Лі Янь. Свою ж артистичну кокетливість та харизматичність Лі Янь відобразила в китайській народній пісні «Бокал вина». Даний блок композицій сформував другий епізод концерту.


Лі Янь, концертмейстер Наталія Кучма

На завершення концерту прозвучали арія Ренато із опери Дж. Верді «Бал Маскарад» та китайська народна пісня «Китайська земля» у виконанні Лю Нін. Арія Ренато входить до «золотого фонду» баритонового репертуару, являється однією з найскладніших арій, незважаючи на це, емоційну і технічну складові вокальної партії виконавець з успіхом доніс до слухача.


Концертмейстери Н. Кучма, О. Кізім

На протязі концерту ми побачили ще одну закономірність, своєрідним лейтмотивом стала китайська народна пісня у різних її семантичних проявах: патріотичні настрої, милування природою, ліричні почуття. Це дає змогу українському, зокрема, харківському слухачеві познайомитися з іншою досить цікавою музичною культурою, яка вражає своїми колористичними ладовими варіаціями, мелодичністю, широтою та повнозвучністю як вокальної, так і інструментальної партії.

Таким чином, даний концерт склав своєрідну п’ятичастинну композицію рондо. Кожна мініатюра або «вокальна мізансцена» була не просто виконана учасником, а прожита ним, кожен делікатно віднісся до нюасировки творів та їх інтонаційного різномаїття. Публіка досить тепло приймала усіх виконавців, дарувала букети, викрикувала «Браво!», тож музичний вечір став справжнім святом!

Ганна Левченко
Інтерв’ю з В. Болдирєвим – Марія Вінцерська
Фото – Олександр Кусков


 5 квітня. Благодійний концерт «Від серця до серця»


5 апреля в Большом зале Харьковского национального университета искусств имени И. П. Котляревского состоялся благотворительный концерт «Від серця до серця» в поддержку ведущего педагога Харьковского музыкального училища им. Б. Н. Лятошинского Шуховой Виктории Михайловны.


Участники благотворительного концерта

В 1986 году она закончила университет искусств (класс профессора, заслуженного деятеля искусств Т. Я. Веске). Обладательница меццо-сопрано (солистка ХНАТОБ) исполняла такие оперные партии: Фидальма (Д. Чимароза «Тайный брак»), Марселина (В. А. Моцарт «Свадьба Фигаро»), Лаура (А. Даргомыжский «Каменный гость») и другие. Уже 30 лет Виктория Михайловна работает педагогом музыкального училища, 17 из которых является заведующей вокального отдела. Она воспитала плеяду учеников, многие из которых стали солистами оперных театров Украины и Европы, а также педагогами специализированных музыкальных учреждений.

Инициатива организации концерта принадлежит выпускнице музыкального училища им. Б. М. Лятошинского, ныне студентке ІІ курса университета – Анжеле Согоян. В концерте приняли участие лауреаты международных конкурсов: Виталий Лашко, Лилия Мазоха (класс кандидата искусствоведения, доцента И. К. Присталова), Анжела Согоян, Дмитрий Запорожан, Виталий Манченко, Чжоу И, Не Сянфен, Сунь Бо (класс заслуженного деятеля искусств Украины, кандидата искусствоведения, доцента Н. О. Говорухиной), Ольга Смоколина (класс доцента, кандидата искусствоведения Н. В. Поликарповой), Алина Бойко (класс кандидата искусствоведения, профессора Т. П. Мадышевой), Святослав Судик (класс заслуженного артиста Украины, профессора А. Г. Грозы), Ольга Гогайзель (класс заслуженной артистки Украины, доцента Л. А. Величко (Стецюн)), а также концертмейстера: Елена Антоник, Ольга Кобленц, Сергей Корепанов, Игорь Седюк, Станислав Стеценко. Ведущая концерта – Елизавета Грудская.


Чжоу И, концертмейстер Сергей Корепанов

Программа концерта была разнообразна. Звучали арии и романсы зарубежных композиторов, украинские народные песни. Организаторами концерта стали преподаватели кафедры сольного пения – заведующий кафедрой, народный артист Украины, профессор В. А. Болдырев, заслуженные деятели искусств Украины, доценты Н. О. Говорухина, С. В. Клебанова.

После концерта В. А. Болдырев отметил: «Такие мероприятия очень важны для того, чтобы человек, попавший в беду, не чувствовал себя одиноким и знал, что есть люди, готовые ему помочь в болезни. Что касается самого концерта, мы решаем несколько задач: не только помощь в средствах, но и приобретение студентами сценического опыта. От концерта к концерту они чувствуют себя более раскрепощенными на публике. Это играет огромную роль, потому как каждый выход на сцену для артиста является новым этапом профессионального роста».


Виталий Лашко, концертмейстер Игорь Седюк

Участник концертного вечера Виталий Лашко, знакомый широкой публике, в том числе, как организатор серии благотворительных концертов «Музыка во имя добра», сказал: «Все, кто принимал участие в этом концерте, становятся ближе к добру, к Богу, к любви, ко всему, что является правдой в этой жизни. Концерт проходил в Страстной четверг, что очень знаменательно. Для меня было знаковым совпадением исполнить произведение Г. Свиридова «Богоматерь в городе» из вокальной поэмы для баритона и фортепиано «Петербург» в преддверии великих праздников. Я думаю, что не только собранные средства от благотворительного концерта, но и, в большей степени, наша энергетика помогут харьковскому музыканту побороть болезнь».

Анжела Согоян, Сергей Корепанов

Анжела Согоян рассказала нам о том, как возникла идея организации концерта: «Узнав о болезни Виктории Михайловны, я сразу подумала о том, чем бы могла ей помочь. Тогда меня посетила мысль провести благотворительный концерт в нашем университете, и я обратилась за помощью к своему педагогу по вокалу Наталье Олеговне Говорухиной. Мне бы хотелось выразить слова благодарности тем, кто помогал и участвовал в акции, а также всем неравнодушным слушателям, пришедшим к нам на концерт».

Валерия Галицкая, Алина Бойко
Фото – Людмила Казакова