Концерт вокальної музики09.01.2020

«Музичний вояж» по вокальним циклам

9 січня 2020 року у Великій залі ХНУМ імені І.П. Котляревського відбувся концерт класу заслуженої артистки України, доцента кафедри сольного співу і оперної підготовки Світлани Володимирівни Клебанової.

В концерті виступили студенти-вокалісти 4 курсу Софія Анісімова, Михайло Момот, Фаріде Дамзас, Аліна Бойко і Анжела Согоян. У творчій майстерні Світлани Клебанової не вперше народжуються оригінальні проекти, які відрізняються присутньою інтелектуальною складовою в концертній програмі. Згадаємо минулорічний концерт її класу по «Страстям по Матфею» Й.С. Баха, складений з арій і дуетів ораторії мовою оригіналу з читцем-перекладачем. І тепер знову цікавий експеримент, бо музичний вояж на концерті відбувався по вокальним циклам, написаним композиторами різних країн. Було виконано твори Дмитра Клебанова «Пісні на вірші Т. Шевченка», Дмитра Шостаковича Сюїта на вірші Мікеланджело, Кароля Шимановського Вокальний цикл на вірші Ярослава  Івашкевича «Пісні божевільного муедзина, Джоакіно Россіні «Гонка гондол’єрів у Венеції» з циклу «Музичні вечори», три пісні  Ріхарда Штрауса і  романси Сергія Рахманінова.

В коментарі після концерту Клебанова С.В. поділилася своїми думками: «Я намагаюся всі екзамени і заліки студентів в класі концертно-камерного співу готувати у вигляді концертів на публіці. В цьому семестрі ми святкували 80-ти річчя оперної студії, відбулася прем’єра опери «Весілля Фігаро» В.А. Моцарта, і в даному разі всі ці студенти були задіяні в репетиційному процесі. Щільний графік і зайнятість їх не завадили підготувати також і відповідальну програму в класі концертно-камерного співу, що вказує на рівень професіоналізму молодих співаків.

Студенти 4 курсу за програмою працюють над вокальними циклами, а можливостей тут багато. Я даю своїм студентам свободу у підборі програми, щоби вони самостійно працювали і збагачували свій репертуар. Мені було приємно цього разу переконатися, як деякі з них відкрилися в процесі роботи. Михайло Момот обрав складну сюїту Д. Шостаковича на вірші Мікеланджело і почав її наполегливо вивчати. Я би не ризикнула, можливо, дати йому такий твір. Чи, наприклад, Аліна Бойко не злякалась і принесла вокальний цикл К. Шимановського «Пісні божевільного муедзина», над якими треба замислитися, як їх виконати. Для мене ці твори були теж відкриттям, бо я разом з ними із задоволенням їх вивчала.

Взагалі, всі учасники концерту мене порадували своєю роботою, вони всі мають професійну спрямованість, і я сподіваюсь, що їх кар’єра має перспективу».

Концерт розпочався з хвилини мовчання в пам’ять загиблих в авіакатастрофі літака МАУ в Ірані.

Ведучою концерту виступала Світлана Володимирівна, як зазвичай це буває на концертах її класу. В своїх коротких анотаціях вона точково акцентувала увагу глядачів на суттєвих і цікавих деталях з життя композиторів, допомагаючи заглибитися в складні за музичною інтонацією твори. Це була емоційно-освітня акція знайомства зі зрідка виконуваною музикою.

З циклу пісень Дмитра Клебанова на вірші Тараса Шевченка (1954) Софія Анісімова (партія фортепіано Максим Шадько) заспівала п’ять: «Ой одна я одна», «Зацвіла в долині червона калина», «Ой три шляхи широкії», «У перетику ходила по оріхи». Співачка підкреслила в своєму співі національну природу мелодій романсів і відповідно був обраний сценічний костюм. Із Сюїти на вірші Мікеланджело Д. Шостаковича ор.145 Михайло Момот і Денис Кашуба (партія фортепіано) виконали такі романси: «Істина», «Гнів», «Данте», «Вигнанцю», «Безсмертя». В сюїті поєдналися натхненна середньовічна поезія і натхненна сучасна музика. Якщо в «Істині» автор пред’являє претензії Богові, то в «Безсмерті» розповідається про те, що людина є смертною, а безсмертні тільки її творіння. Приємно відзначити, що виконавці були націлені донести зміст музики і слова твору Д. Шостаковича, філософського і надзвичайно заглибленого всередину людини,. Голос Михайло Момота пронизливий і дзвінкий навіть у низькому регістрі поєднався з багатою і водночас раціональною нюансіровкою фортепіано Дениса Кашуби в єдиний звуковий потік, і  на диво ніжно прозвучала музика відомого композитора.

Фаріде Дамзас разом з Максимом Шадько (партія фортепіано) перевели напруженість попереднього виступу в поле краси, виконавши романси С. Рахманінова «Здесь хорошо» (ор. 21 №7, слова Г. Галіної), «Уж ты нива моя» (ор 4 №5, слова О. Толстого), «У моего окна» (ор. 26 №10, слова Г. Галіної)  і «Маргаритки»  (ор.26, слова І. Сєвєряніна). Саме про красу  каже нам Рахманінов в своїх геніальних "Маргаритках". Щоби побачити досконалість навколишнього життя, щоб відчути цю красу, напевно, потрібна достатня ступінь відстороненості, якої бракувало у виконанні камерного ансамблю.

Вокальний цикл К. Шимановського «Пісні божевільного муедзина» ор.42 (1917) вперше в Харкові представили Аліна Бойко і Дмитро Старцев (партія фортепіано), виконавши чотири із шести пісень. Чи можна назвати цю музику щирою і простою? Ні не можна. Музика складна, вимагає глибини проникнення і почуття. Важливо, що виконавці впоралися зі складними завданнями і показали впевнене виконання.

Три пісні Ріхарда Штрауса продовжили цей насичений несподіваними музичними сюрпризами концерт. Фаріде Дамзас з Максимом Шадько виконали «Таємний заклик», «Завтра» (слова Дж. Г. Маккея) і «Цецилія» (слова Г. Гарта) з циклу «Чотири пісні для голосу і фортепіано» ор.27 (1894). Партія фортепіано не поступається оркестровій музиці по насиченості музичної тканини, а піднесений голос співачки передали чудові образи романсів Р. Штрауса. З біографії композитора відомо, що він вимагав завжди від співаків чіткої дикції, щоби глядачу перш за все було донесено зміст тексту. Фаріде Дамзас, слідуючи заповіді композитора приділяла увагу кожному слову, не тільки виспівуючи голосні, а й фіксуючи приголосні.

Завершився вокальний вечір ще одним цікавим твором. Анжела Согоян і Денис Кашуба із захопленням запропонували свою версію «Гонки гондол’єрів у Венеції» з трьох романсів «До гонки», «Під час гонки», «Після гонки».  Дж. Россіні. Безтурботний настрій музики, відчуття радості життя були присутні у виконанні Анжели Согоян, і співачка впоралася з достатньо складною вокальною партією з трелями, пасажами і каденціями.

Цей музичний вояж добіг кінця, чекаємо наступних.

Марина Дербас