День XXIV20.10.2019

 


2жовтня 2019 року у Великій залі Харківської обласної філармонії відбулося урочисте закриття ХХVІ Міжнародного музичного фестивалю «Харківські Асамблеї», присвяченого 250-річчю від дня народження Івана Котляревського.

Словами подяки організаторам фестивалю, насамперед, його художньому керівникові, Народній артистці України, ректору Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського, професору Тетяні Вєркінійпочала свій виступ ведуча концерту Ольга Губко. Вона також зазначила наступне: «Справжній марафон фестивальної програми тривалістю 3 тижні добіг свого кінця. Він був сповнений дивовижної творчої єдності кращих музикантів України та Зарубіжжя, ми мали можливість спілкування з ними на численних майстер-класах. У рамках фестивалю відбувся Міжнародний конкурс музичного мистецтва "Харківські Асамблеї". Ті враження, які ми отримали протягом усіх фестивальних днів, залишаться у спогадах кожного, хто був разом з нами. У насиченій програмі цьогорічного фестивалю були широко представлені твори українських композиторів XVIII століття і цим ми завдячуємо герою ХХVІ "Асамблей" – Івану Котляревському, який у свій 250-річний ювілей об’єднав у Харкові усю українську музичну спільноту».

В урочистому концерті взяв участь Симфонічний оркестр Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського, диригент - Юрій Насушкін (Україна – Іспанія).

У насиченій програмі, окрім Увертюри до опери «Сорока-злодійка» Дж. Россіні, прозвучали відразу чотири концертних опуси для солістів та оркестру західноєвропейських та українських композиторів – Концертна симфонія, B-Dur Д. Бортнянського, солісти Сергій Казанцев (фортепіано), Сергій Пророка (фагот), Анна Власова (арфа); Концерт для віолончелі з оркестром, e-moll, ор. 85 Е. Елгара, соліст Арсеній Ставицький; Концерт № 3 «П’ять музичних моментів» для фортепіано з оркестром І.Карабиця, соліст Олег Копелюк; Концерт для скрипки з оркестром В. Птушкіна, солістка Ірина Григоренко.

Нагадаємо, що два останніх концерти сучасних українських авторів вже мали прем’єрні виконання – Концерт  Володимира Птушкіна, написаний у першій редакції в 1986 році (друга – 2012 рік), вперше прозвучав у 1999 році з нагоди 50-річчного ювілею композитора у Київській філармонії, соліст – Заслужений артист України  Григорій Куперман, диригентМикола Дядюра, потім його було виконано у Харкові Молодіжним симфонічним оркестром під управлінням Заслуженого артиста України  Рашида Нігматулліна, а також Заслуженим академічним симфонічним оркестром Українського радіо під керівництвом Народного артиста України Володимира Шейка на фестивалі Kyiv Music Fest.

Концерт Івана Карабиця грали відомі київські солістиВ’ячеслав Зубков (ще за життя автора – у 2002 році на Kyiv Music Fest), Заслужений артист Україні Микола Сук. Перше виконання цього твору у Харкові здійснив 10 квітня 2016 року Олег Копелюк, який виступив з цим твором і на Закритті ХХVІ «Харківських Асамблей».

У залі Харківської філармонії були присутні вдова композитора – відомий український вчений, доктор мистецтвознавства, професор НМАУ імені П. І. Чайковського Маріанна Копиця і донька – музикознавець Іванна Карабиць. А син композитора – диригент Кирило Карабиць – спеціально для «Харківських Асамблей» передав ноти, як вважалося, втраченої Симфонії, C-Dur М. Березовського, харківська прем’єра якої відбулася у День VІІI фестивалю у виконанні Симфонічного оркестру ХНУМ імені І. П. Котляревського, диригент –Кристоф Адт, ректор Вищої школи музики м. Нюрнберґ, Німеччина.

Маріанна Копиця, зокрема, розповіла: «Коли я чула прем’єру фортепіанного Концерту у виконанні В’ячеслава Зубкова, я постійно шукала в музиці Івана Карабиця алюзії на стиль Валентина Сильвестрова, якому цей твір присвячено. І хоча між ними була глибока давня дружба, адже вони обидва – випускники класу Бориса Лятошинського, я так і не знайшла схожості. Але ж я не відчула тоді і всього драматизму та навіть трагізму музичного змісту, які раптово мені відкрилися цього разу у виконанні харківського піаніста Олега Копелюка. І саме зараз я вже можу зрозуміти, що в цих "Музичних моментах" стільки болю, передчуття відходу з життя, потойбічних звучань, образів, які так глибоко передав Олег Копелюк. Цей опус – мабуть, не просто фортепіанний концерт, а певний жанровий гібрид, більш масштабна, монументальна концепція. Можливо, композитор у ній вже відчував наближення свого кінця, хоча заболів він лише через рік після написання Концерту. До того ж, він був дуже патріотичною людиною, безмежно любив Україну і страждав разом із нею, відчуваючи її трагічний шлях навіть у наші дні.

Додам, що на Ваш харківський захід з нагоди закриття фестивалю зі мною приїхало ще 19 викладачів-музикантів з Донбасу – Торецька і Краматорська, які мешкають у так званій "сірій зоні", де проходить лінія розмежування та знаходяться українські військові частини. Ми всі дуже вдячні Вашому ректору – Тетяні Борисівні Вєркіній, а також директору Харківської Філармонії – Юрію Янку - за підтримку та сприяння нашому візіту. Адже люди, які не мають у себе в домівках навіть питної води, бо знаходяться в семи кілометрах від військових дій, відчули щастя від перебування у Вашому красивому місті, на такому чудовому концерті, ми у захваті від Вашої оновленої будівлі філармонії та раді спілкуванню з харківськими колегами та організаторами фестивалю».


Репортажі усіх подій протягом 24-х днів фестивальної програми опубліковано редколегією сайту у ЩОДЕННИКУ 2019.

Дякуємо усім, хто співпрацював із нами!


ВІТАЄМО ІЗ ЗАВЕРШЕННЯМ ХХVІ МІЖНАРОДНОГО МУЗИЧНОГО ФЕСТИВАЛЮ «ХАРКІВСЬКІ АСАМБЛЕЇ»!

ЧЕКАЄМО НА НАСТУПНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ТА ЙОГО НОВОГО ГЕРОЯ!  

 

 
 

ПОВНИЙ ФОТОРЕПОРТАЖ З МІСЦЯ ПОДІЇ У НАШІЙ ГАЛЕРЕЇ


Марія Борисенко

Фото – Людмила Казакова