День XXI17.10.2019

 


У Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся концерт Хорової музики, в якому виступили три хорові колективи за участю Симфонічного оркестру університету мистецтв, диригент – кандидат мистецтвознавства, доцент Ірина Вербицька.

 

Хорові колективи-учасники у складі: Студентський Хор ХНУМ (художній керівник і диригент – Заслужений діяч мистецтв України, професор Сергій Прокопов), солісти – лауреати міжнародних і всеукраїнських конкурсів Феріде Дамсаз-Сердюк, Софія Анісімова, Олексій Коноров, Ярослав Федоренко; лауреат національних і міжнародних конкурсів та фестивалів, володар Гран-Прі – Народний художній колектив, хор «Весняні голоси» Харківського обласного Палацу дитячої та юнацької творчості (художній керівник і диригент – Олексій Фартушка), лауреат міжнародних конкурсів та фестивалів – Хор хлопчиків та юнаків Харківської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату (творчій керівник та диригент – Олексій Кошман), концертмейстери Анна Красій, Ольга Васильєва, струнний квартет у складі: Анастасія Будко (скрипка), Діана Парвані (скрипка), Тетяна Жук (альт), Гліб Толмачев (віолончель).

В програмі прозвучали твори українських і зарубіжних композиторів: Г. Генделя, В. Моцарта, М. Леонтовича, Г. Гаврилець, О. Маноцкова та інших.

Студентським університетським хором, оркестром і солістами з нагоди теми нинішнього фестивалю було виконано Кантату М. Лисенка «На вічну пам’ять І. Котляревського», а також Концерт А. Веделя «Тебе, Бога, хвалим» у п’яти частинах, літературна редакція Євгена Махновця, автор оркестрової версії – відомий український композитор Леся Дичко, яка і надала партитуру Концерту керівникові хору Сергію Прокопову. Це – помітна подія в рамках цього концертного вечора, адже відбулася харківська прем’єра цього твору.

За словами С. Прокопова, програма виступу Студентського Хору була підказана самою темою фестивалю: «Його герой – Іван Петрович Котляревський, тож і композитори, музика яких виконувалась на концерті – це його співвітчизники.

Тетяна Борисівна Вєркіна запропонувала звернутися до творчості видатних українських композиторів – М. Березовського, А. Веделя, Д.  Бортнянського. Прем’єра духовного Концерту Максима Березовського "Всі язиці восплещите руками" відбулася напередодні у фестивальній програмі "Філармонія фізиків" ФТІНТу. Ноти Концерту були нещодавно надруковані київським професором Мстиславом Юрченком у спеціальному виданні "Віднайдені хорові духовні концерти М. Березовського" у його ж редакції. Мені пощастило бути одним з рецензентів цієї збірки.

Також сьогодні пролунала кантата Лисенка "На вічну пам’ять І. Котляревському", яка останній раз звучала в нашому місті у виконанні цього ж студентського колективу 30 років тому. Вибір її підказує сама назва композиції – я, до речі, давно мріяв, щоб одні з "Харківських Асамблей" були присвячені саме І. Котляревському, бо це природно. Для кантати характерна слов’янська розспівність, водночас, складні теситурні умови, насичена динаміка в поєднанні з ладогармонічними складнощами, зокрема, у заключному розділі.

Здається, в цілому, виконання твору виявилося достатньо вдалим, хоча, на мою думку, спільній роботі хору з оркестром треба було приділити більше уваги і часу».


У ХНУМ імені І. П. Котляревського тривають майстер-класи гостей фестивалю «Харківські Асамблеї». Відбулося перше заняття з камерного ансамблю, яке провела Лідія Стратулат (Іспанія).

Інформаційна довідка. Лідія Стратулат – піаністка, викладач ThePrincess of Asturias Foundations International Music School. Вела курси фортепіано та камерної музики у Мадридській Королівській музичній Консерваторії (2001-2011 роки) та Мадридській Вищій Школі Співу (2011-2012 роки). Виступала як солістка у складі ансамблів камерної музики на престижних майданчиках Європи. Поруч з Юрієм Насушкіним (скрипка) її кар'єра триває понад 35 років. У репертуарі ансамблю численні твори камерної музики різних авторів і стилів. Цей дует виступав в Іспанії, Італії, Молдові, Німеччині, Фінляндії, Франції та Україні, а також проводив майстер-класи.

У майстер-класі взяли участь студенти ХНУМ: дует піаністки Аліни Олійник і альтистки Анастасії Скворонської (студентки ІІ курсу магістратури, клас кандидата мистецтвознавства Олесі Пупіної) запропонували для заняття Сонату А. Бакса для альта і фортепіано. Сонату № 1 Г. Форе для скрипки і фортепіано зіграв на майстер-класі дует Анастасії Здоровиці (скрипка) і Даріни Бєлявцевої (фортепіано), клас кандидата мистецтвознавства, доцента Жанни Дедусенко.

Лідія Стратулат, перш за все, спираючись на свій виконавський досвід. має оригінальні методики викладання, піаністка ставить чіткі виконавські завдання, досконало розтлумачує, яким чином виконавцю знайти необхідні штрихи, нюанси і прийоми гри, що відтворюють «відчуття стилю» в кожному окремому творі. Багато уваги Лідія Стратулат приділяє артистизму, емоційній складовій гри і щедро ділиться секретами своїх особистих спостережень. Разом з тим, її методика більше націлена на активно зосереджене і кропітке прочитання тексту композитора безпосередньо виконавцем і визначення семантики (із вербальним позначенням для самого себе), що домінує в кожному творі, частині, епізоді тощо.

 

Марія Борисенко, Марина Дербас, Вікторія Махсма

Фото – Людмила Казакова, Марина Дербас