День XIX15.10.2019

 


У Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся концерт Камерної музики, в якому взяли участь гості фестивалю з Іспанії, дует «Діалог» у складі – Лідія Стратулат (фортепіано), Юрій Насушкін (скрипка). Ведуча – Ольга Губко.

Виступив також ансамбль солістів Симфонічного оркестру ХНУМ у складі: Олексій Баранов, Ірина Зима, Валентин Катєлєвський, Ксенія Коновал, Оксана Курінна, Петро Левченко, Софія Поліванцева, Тетяна Цапріка, Поліна Шатрюк, Олександра Шепельська.

Прозвучали твори: Соната № 6, G-dur, BWV 1019 з циклу «6 сонат для скрипки і фортепіано» Й. С. Баха; Соната, c-moll, Wq 78 для скрипки і клавесина К. Ф. Е. Баха; Соната C-dur для скрипки і чембало М. Березовського; Бранденбургський концерт, № 5, D-dur, BWV 1050 Й. С. Баха.

Харківський виступ дуету вкотре довів – на сцені майстри артикуляції, м’якого барочного звука, фразування та філірування, скрипкових ефектів portare la voce, «бездоганної правої руки», коли смичок є продовженням руки, майстри органічного, злагодженого ансамблю, через який скрипка зливається із роялем наче один інструмент, утворюючи барочний квазіорган.


ЮРІЙ НАСУШКІН – скрипаль, диригент, педагог, громадський діяч, автор численних інтернаціональних – українських, іспанських, молдавських проектів. Він є професором Вищої консерваторії Князівства Астурійського, артистичним директором Літньої Музичної Міжнародної Школи Фонду Принцеси Астурійської (Іспанія), засновником і головним диригентом Молодіжного симфонічного оркестру Астурії (1997 – 2007), художнім керівником Молодіжного симфонічного оркестру Мадридського Співтовариства (2004 – 2007), засновником і головним диригентом Камерного оркестру «Ensemble Ars Mundi» (2009 – 2019), головним диригентом Симфонічного оркестру Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського.

ЛІДІЯ СТРАТУЛАТ – піаністка, лауреат національних та міжнародних конкурсів, професор класу рояля та камерної музики з багаторічним досвідом роботи у наступних інституціях: Національна Вища Академія Музики республіки Молдова імені Г.Музіческу (1973 – 1990), Вища Королівська Консерваторія м. Мадрида (2001 – 2017), Літня Міжнародна Школа Фонду Принцеси Астурійської (м. Ов'єдо, Іспанія), Літні інтернаціональні курси «Російська школа» у м. Сантьяго де Компостела, Іспанія (1992 – 1995).

 Довга і плідна діяльність ДУЕТУ «ДІАЛОГ» бере свій початок у сімдесятих роках минулого століття, коли двоє аспірантів двох найбільш престижних освітніх музичних центрів СРСР – Московської консерваторії імені П. І. Чайковського та Російської національної Академії імені Гнесіних прийняли рішення створити ансамбль.

Розвиваючи кращі виконавські та педагогічні традиції, успадковані від своїх вчителів (серед яких С. Доренскій, О. Криса, В. Співаков) музиканти дуету «Діалог» присвятили життя камерній музиці, як в якості виконавців, так і – педагогів.

Сама назва – «Діалог» – є символічною не тільки з боку досконалого ансамблю двох майстрів, поєднання їх виконавського і викладацького досвіду, а й – перманентного діалогу, живого містка між західно-та східноєвропейською пострадянською культурами – Іспанії, Португалії, Франції, а також Молдови, Росії, України.

«Діалог» виступав на сцені відомих європейських концертних залів: Auditorio Principe Felipe (м. Ов'єдо, Іспанія), Auditorio Сантьяго де Компостела (Іспанія), Moulin d'ande (Франція), Steinway Haus (м. Мюнхен, Німеччина), Temppelliakon (м. Гельсінкі, Фінляндія), у тому числі, Філармонічних товариств різних європейських міст. Ансамбль брав участь у численних міжнародних фестивалях, є постійним учасником «Харківських Асамблей».

Низка творів сучасних композиторів присвячена цьому дуету.

Імена обох музикантів увійшли до Енциклопедії найвідоміших виконавців Республіки Молдова.

Л. Стратулат і Ю. Насушкін – ініціатори Міжнародних курсів «Молодий Ов'єдо» (1996 – 2005) і Міжнародного конкурсу «Ніч в Мадриді» (2011 – 2018).

Програми Дуету «Діалог» включають найбільш значні твори камерного репертуару – від А. Вівальді до Дж. Енеску і А. Шнітке. Традицією дуету є виконання історичних тематичних циклів: «Історія діалогу» – розвиток жанру сонати для скрипки та фортепіано від її зародження до нашого часу; «Життя і творчість Д. Шостаковича крізь призму його камерної музики»; «Камерна музика Астурії»; «Серія значних прем'єр в Іспанії творів М. Березовського, Дж. Енеску, А. Шнітке, Б. Дубоссарського.

 


 В Органній залі Харківської обласної філармонії відбувся концерт органної та вокальної музики, в якому взяли участь лауреати міжнародних та всеукраїнських конкурсів Станіслав Калінін (орган), Ангеліна Долгова, Яна Каушнян, Аліна Лядова, Оксана Санжаровська (сопрано).

Співачки є студентками та випускницями класу доктора мистецтвознавства, професора ХНУМ імені І. П. Котляревського Наталії Гребенюк.

У програмі концерту прозвучали вокальні твори – Д. Бортнянського, Й. Гайдна, В.А. Моцарта, М. Лисенка, Дж. Россіні та органні композиції Й. С. Баха, Ф. Ліста.

Музичне виконання супроводжувалося світловими інсталяціями.

За словами художнього керівника проекту Наталії Гребенюк, композитори, чиї твори лунали зі сцени, були пов’язані з Іваном Котляревським не тільки епохою, а й відношенням до вокалістів: «Коли І. П. Котляревський писав "Енеїду" або "Наталку Полтавку", для нього головною була особистість та індивідуальність виконавців».

Виступи солістів органічно поєднувалися зі звучанням тембру органа, що виявило з боку С. Калініна майстерність ансамбліста.

 


На театральному відділенні ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся другий день читань із сучасної драматургії «Котляревський-ХХІ».

Про перший день читань

У другий день пройшли театральні читання творів сучасних харківських авторів – можливість для аудиторії познайомитися з текстами, що поки не мали сценічного втілення, або ж нещодавно були поставлені. Виставу «Буфет» показали актори Школи Магії Театру (режисерки – Яна Зеленська та Аліна Богданович). П’єса була написана керівником театральної студії Яною Зеленською на документальній основі спільно з акторами, сюжетом стала реальна історія з життя підлітків. Молоді непрофесійні виконавці вразили злагодженістю й сміливістю говорити на болісні теми, вони змогли переконливо втілити на сцені хвилюючий їх текст, наповнюючи його подекуди умовними, гротескними прийомами й гумором.

Марія Бангрович здійснила читання, а скоріше перформанс на основі п’єси Ігоря Вінникова «Пункт 31.6» – сміливе і досить багатозначне сценічне висловлення на проблемну тему, що задана у творі. 

В рамках читань Творче об’єднання «Інакше» показали уривок з нещодавньої прем’єри «Шоу самогубців» за п’єсою Павла Кравціва. Виставу поставила режисерка Лілія Петренко, втілюючи на сцені вигадану драматургом страшну метафору сучасного світу, де віртуальні технології диктують жорсткі закони. Фрагмент, що запропонував глядачам колектив, хоча й не розкрив в усій повноті ідею твору, виразно проявив естетику вистави з експресивною акторською грою, загостреними візуальними образами.

Євгенія Сивоок здійснила перформативне читання п’єси Влада Петренка «Фламенко-Улісс». Актриса спробувала наблизити до глядача складний нелінійний текст твору за допомогою статичного подання та задумливих, інтимних інтонацій.

В набагато більш дієвій формі втілили фрагмент з п’єси Дмитра Тернового «Гамлет-шоу» студенти ІІ курсу ХНУМ імені І. П. Котляревського (режисери драматичного театру). За сюжетом герої шекспірівської трагедії стають учасниками сучасної шоу-програми, їх взаємостосунки переносяться у вимір інформаційних технологій сьогодення. В сценічному баченні тексту, що створили студенти, були наявні всі елементи повноцінної вистави – ігрової, динамічної, підкреслено театральної.

Драматургічні читання цінні саме тим, що в цій формі роботи за короткий термін глядач спостерігає багато оригінальних художніх рішень, лаконічних ескізів до вистави, своєрідних задумів, з яких інколи народжуються повноцінні театральні постановки. Чи стане якась з робіт приводом для подальшого творчого руху – поки не відомо, однак можливість безлічі цікавих інтерпретацій класичних і сучасних текстів точно вдалося довести.


Марія Борисенко, Ольга Дорофєєва, Ольга Губко, Ольга Алексеєнко, Марія Ніконова, В'ячеслав Шляхов.

Фото – Людмила Казакова, Марія Ніконова