День III29.09.2019

29 вересня ввечері у Великій залі ХНУМ імені І.П.Котляревського відбувся концерт «Музичний вернісаж», в якому взяв участь квартет європейських музикантів у складі: Денис Северін (віолончель, Швейцарія), Анн Гастінель (віолончель, Франція), Юстус Грімм (віолончель, Німеччина), Петру Іуга (контрабас, Румунія). У програмі прозвучали твори Дж.Россіні, В.Фітценгагена, Р.Глієра, А.П'яццолли, Х.Хенце, Е.Тангі, М.Вайнберга, Дж.Солліма. Ведуча – аспірантка ХНУМ Таїсія Диняк.


Колишній учень Харківської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату, а нині талановитий виконавець, професор Вищої Школи Музики в Женеві та Вищої Школи Мистецтв у Берні, викладач класу віолончелі, камерної та старовинної музики, численніх міжнародних майстер-класів – Денис Северін щороку організовує в рідному місті  концертний проект в рамках Міжнародного музичного фестивалю «Харківські Асамблеї» (про минулорічний проект). Цього разу він поєднав виступ у Харкові із власним українським проектом ArtCello, започаткованим у червні 2018 року на кшталт міжнародної практики проведення віолончельних фестивалів у Китаї (Super Cello), Голандії (Cello Biennale Amsterdam), Німеччині (Kronberg Cello Festival) та інших країнах.

Цей захід фактично став благодійним, включив концерти, майстер-класи, творчі зустрічі. Він пройшов у кулькох українських концертних залах та закладах освіти, зокрема, окрім Харкова, в Одесі (Urban Music Hall, Одеська національна музична академія імені А.В.Нежданової, Одеській Національний Академічний театр Опери та Балету), Києві (Колонний зал ім. М.В.Лисенка Національної філармонії України, Національна музична академія України імені П.І.Чайковського, Київська Муніципальна Академія Музики ім. Р.М.Глієра) та Дніпрі (Концерт-хол Дніпропетровської академії музики імені М.Глінки).

На харківському концерті зі сцени національного університету мистецтв імені І.П.Котляревського Денис Северін особисто подякував за запрошення художньому керівнику фестивалю «Харківські Асамблеї», ректору ХНУМ, Народній артистці України, професору Тетяні Вєркіній. 

Він також зазначив: «Хочу подякувати моїм колегам та друзям за їх ентузіазм, творчі ідеї та велику підтримку в організації проекту. Звертаючись до нашої чудової української публіки, я хочу запевнити вас, що різноманітна концертна програма не залишить слухача байдужим, адже ми намагаємось зробити її не тільки цікавою, пізнавальною, а й веселою».

Під час виступу музиканти, дійсно, вражали майстерністю інтерпретацій та, водночас, встигали жартувати - обмінюватися стільцями, вигукувати емоції, співати під власний акомпанемент (до речі, віолончелі чи навіть контрабаса)).

Сподіваємось, що 10-денне перебування європейських музикантів в Україні матиме глибокий відгук і для них, адже самі вони не приховували, що у захваті від України та подвижництва організаторів проектів, які працюють у неймовірних умовах для української культури.

Мистецтво має змінювати світ, але ж повинно змінюватися і суспільство, його відношення до своєї країни та культури. 

Коротко про інших солістів квартету:

Анн Гастінель – єдина жінка-виконавиця харківської програми, французька віолончелістка, почала вивчати віолончель у віці чотирьох років, з одинадцяти років навчалася в Ліонській Вищій Національній Консерваторії музики й танцю, потім продовжила освіту в аспірантурі Паризької Консерваторії. До 18-річного віку виступила із концертами у 50-ти європейських містах. Лауреат міжнародних конкурсів, концертувала з видатними майстрами Ієгуді Менухіним, Мстиславом Ростроповичем, Куртом Зендерлінгом та іншими. У 1997  році за рішенням спадкоємців Пабло Казальса – всесвітньо відомого іспанського віолончелиста – отримала право грати на його інструменті.

Юстус Грімм – відомий німецький віолончеліст, родом із Гамбурга, навчався у Кельні і Стокгольмі. Являється лауреатом престижних міжнародних конкурсів, виступає в якості соліста з кращими оркестрами Європи, педагог. З 2008 року є професором класу віолончелі в Королівській Консерваторії в Антверпені, а з 2013 – також її керівником. Має записи камерних творів Л.Бетховена, Й.Брамса, Ф.Мендельсона, Д.Шостаковича тощо.   

Петру Іуга – румунський контрабасист. Отримавши початкову освіту в рідній Румунії, був обраний Ієгуді Менухіним для навчання у Міжнародній Музичній Академії імені І.Менухіна (м.Гштаад, Швейцарія). Після подальшого навчання у Вищій Школі Мистецтв у Берні та Паризькій Вищій Національній Консерваторії Музики, він став членом Оркестрового ансамблю Парижа, а також головним контрабасистом Мюнхенського камерного оркестру. Також, Петру був запрошеним як соло-контрабас до Лондонського симфонічного оркестру. Він отримав численні призи на міжнародних конкурсах, зараз виступає в якості соліста з багатьма європейськими оркестрами, записує диски. Петру Іуга – професор Вищої Школи Музики і Мистецтв у Мангеймі (Німеччина), а також Вищої Школи Музики в Лозанні (Швейцарія).


 

Марія Борисенко
Фото - Людмила Казакова


29 вересня вранці у Малій залі ХНУМ імені І.П.Котляревського відбулась серія майстер-класів із віолончелі та контрабаса. Упродовж трьох годин провідні європейські музиканти, лауреати міжнародних конкурсів Денис Северін, Юстус Грімм, Анн Гастінель, Петру Іуга допомагали студентам та учням в опановуванні виконавською майстерністю.

Учасники опрацьовували різноманітні за стилем та жанром твори. Матвій Бойченко, учень ДМШ № 9, виконав II і III частини Великого концерту Й. Гайдна. Єва Константинова, учениця Харківського музичного училища ім.Б.М.Лятошинського - Прелюдію і Сарабанду з Першої сюїти Й.С.Баха.

Денис Северін, який їх слухав, перш за все, приділяв увагу характеру виконання. Він помітив, що обидва віолончелісти грають повільніше, ніж потрібно, а також рекомендував відмовитись від нотних видань під старими редакціями і замінити їх на нові видавництва «Хейн» або «Беренрайтер». 

Юстус Грімм акцентував увагу на мелодійності та закликав грати так, ніби співаєш. Він слухав Петра Сокача (Ужгородський музичний коледж ім.Д.Є.Задора), який виконав I частину Концерту Е.Елгара, а також Анастасію Альохіну (ХНУМ), яка виконала Варіації на тему Россіні Б. Мартину. До речі, Юстус провів майстер-клас на віолончелі фірми Паоло Тесторе 1760-го року створення. 

Анн Гастінель сконцентрувалася саме на техніці, звуковидобуванні, положенні смичка, працювала над постановкою рук, пояснила, чому не вдаються деякі штрихи. Її майстер-клас пройшли Арсеній Ставицький (ХНУМ), який виконав I частину Концерту Й. Гайдна, Ре-мажор та Артем Іонісян (Єреван, Вірменія) – Італійська сюїта І.Стравинського.

Петру Іуга працював з магістрантами Андрієм Ніколенком та Віктором Цьолка (ХНУМ) над Концертною п'єсою a la Mozart Дж.Боттезіні та Allegro Appassionata К.Сен-Санса. Румунський майстр відомий у світі розробкою власного патенту - спеціального моста для контрабаса, який кріпиться ззаду інструмента та дозволяє музикантам сидіти під час гри. Чим менше людина за зрістом, тим менше стілець та навпаки. 

«Це справжня революція для всіх харківських контрабасистів, Петру Іуга - віртуоз найвищого класу, йому не має рівних в Європі», - наголосив викладач кафедри оркестрових струнних інструментів ХНУМ Сергій Дікарєв.  

Затишна атмосфера в залі, доброзичливе відношення «вчителів» та абсолютно точні професійні поради були супутниками цих майстер-класів.

 


Ольга Алєксєєнко, студентка-музикознавець ІІ курсу ХНУМ, Марія Борисенко

Фото - Ольга Алєксєєнко