День XIII09.10.2019


До ХНУМ імені І. П. Котляревського в рамках програми академічної мобільності ERASMUS+ завітав Хельдер Майя – сценограф, декан театрального факультету університету ESMAE (Escola Superior de Música Artes do Espetáculo do Porto, м. Порту, Португалія). Програма його тижневого перебування у Харкові включатиме ознайомлення із навчальним процесом на театральному факультеті університету мистецтв.


У Малій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського в рамках програми академічної мобільності ERASMUS відбулася творча зустріч та лекція музикознавця Маріо Азеведо – віце-президента Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo do Porto (м. Порту, Португалія).

Професором було порушено широке коло питань з музичної філософії, естетики, соціології: «Школа – є лабораторією думки, у цій лабораторії ми усі поєднані. Моя робота стосується тем мистецтва, мислення, філософії та особливостей предмету самої музики».

М. Азеведо сконцентрував свою доповідь навколо трьох концептів – першим словом є тиша, другим – світ та сингулярність, третім – моє вухо як воно є і моє вухо як воно сприймає; як те, що я знаю сприймає те, що я не знаю. Науковець назвав власну концепцію відкритою та міждисциплінарною.


 

У Малій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбулася творча зустріч та лекція композитора, органіста Ортвіна Беннінгоффа (м. Дюйсбург, Німеччина).

О. Беннінгофф є церковним органістом, хормейстером, композитором – лауреатом премій міжнародних конкурсів композиторів, автором понад 240 творів у різних жанрах (балет, симфонія, камерна музика). Він – один із засновників та диригент оркестру «Київська камерна Академія», засновник та диригент ансамблю «Нова музика» в університеті м. Дюсбург, де викладав теоретичні дисципліни (сольфеджіо, гармонія) та орган. В минулому – директор Музичної школи м. Оберхаузен. Модератор серії університетських концертів академічної музики.

Розповідь О. Беннігоффа була присвячена рідкісним документально-біографічним відомостям про життя, обставини смерті і творчість В. Моцарта. Основні тези, що свідчили про нетривіальний ракурс теми, були наступними: «Моцарта добре зіграти неможливо. Коли музикант виконує його твори, він не знає, як нажати на клавішу, але ж треба нажати. І коли нажимає, розуміє, що нажав не так))»; «Моцарт був виключною, знаменитою людиною, його музику багато грали, та, при цьому, він вирізнявся самовпевненістю і нахабством, навіть його ім’я було дещо дивним, неправильним»; «є дослідники, яким прийшла ідея вивчити історичні податкові декларації часів Моцарта. З’ясувалось, що найбагатшим був Гайдн, потім Моцарт, а найбіднішим – Бетховен. Моцарт, проживаючи у Відні, отримував щорічно від 120 до 150 тисяч євро на наші гроші, до речі, у сучасного федерального канцлера Німеччини щорічний дохід складає 240 тисяч євро»; «проте Моцарту намагаються нав’язати красиву "картину" життя, хоча воно, насправді, таким не було»; «Немає жодного портрету Моцарта, єдина можливість дізнатися, як він виглядав – посмертна маска. Однак і та після смерті композитора зникла…».


 

У ХНУМ імені І.П.Котляревського тривають майстер-класи. У Малій залі  відбулося заняття з кларнету, яке провів Хедвіг Швімберг (Брюссель, Бельгія).

Х. Швімберг – один з найвідоміших європейських виконавців, в минулому – соліст Фламандської філармонії, професор з класу кларнета у Королівській Консерваторії м. Брюссель. Він є постійним учасником міжнародних фестивалів, майстер-класів, членом журі багатьох міжнародних конкурсів кларнетистів, концертуючим кларнетистом і диригентом, засновником Брюссельського хору кларнетів / Brüssels Clarinet chor, представником компанії Selmer та грає на іменному кларнеті «Selmer Paris».


У майстер-класі взяли участь студенти ХНУМ: Анастасія Журавльова, Лєрнік Хачатрян, Віталій Ляшко, Данило Михальчук. Вони працювали над творами К. Вебера, Й. Брамса та К. Сен-Санса.

Серед основних моментів, на які звертав увагу професор, були питання правильного та продуманого дихання, фразування, важливість осмислення майбутнього звучання заздалегідь, а також переважання мисленевого процесу над суто технічними завданнями.




У Камерній залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся концерт Камерної музики, який підготували викладачі кафедри оркестрових духових інструментів та оперно-симфонічного диригування – Валерій Марченко (флейта), Олександр Пастухов (фагот), Людмила Суздальцева (фортепіано).

Тріо у цьому незмінному складі існує вже багато років, у виконавському портфоліо музикантів – велика кількість концертв, твори різноманітного жанрово-стильового напрямку.

У фестивальній програмі прозвучали: Тріо A-Dur, op. 27, Тріо c-moll, ор. 57, Тріо A-Dur, ор. 36 Й. Гайдна; Тріо Л. ван Бетховена.

Ведуча - Вікторія Ніколюк.


У Великій залі ХНУМ імені І. П. Котляревського відбувся концерт Капели бандуристів «Сонце». Художній керівник та диригент - Надія Мельник. Взяли участь квартет бандуристок «Gratis» - керівник Любов Мандзюк, лауреати міжнародних конкурсів Марія Митко, Ганна Коновал, фольклористичний гурт «Фарби», керівник  Ганна Бреславець.


Матеріали підготувли: Марія Борисенко, Ангеліна Мамона, Кирило Тищенко, Олександр Штапура, Мар'яна Гончарова, Вікторія Максма

Фото – Людмила Казакова