Творча зустріч із британським композитором Полем Паттерсоном03.04.2019

В рамках засідання університетського Студентського лекторію Pocoapoco 3 квітня відбулася унікальна подія – творча зустріч викладачів, студентів і гостей Харківського університету мистецтв з відомим британським композитором, професором класу композиції Королівського Північного Коледжу Музики та Королівської Академії Музики – Полем Паттерсоном.


Візит музиканта до Харкова пов’язаний із проведенням Харківською спеціальною музичною школою-десятирічкою Міжнародного конкурсу «Арфові барви», журі якого він очолив. Справа у тому, що П. Паттерсон має міжнародну репутацію провідного «композитора арфи», оскільки його творче портфоліо містить низку популярних серед виконавців творів для цього інструмента. Їх грають, у тому числі, світові «зірки» арфового мистецтва. Нагадаємо, що самий автор, який закінчив Королівську Академію Музики як тромбоніст та композитор, не вміє грати на арфі.

До речі, П. Паттерсон є автором численних опусів і для інших інструментів, а також оркестрової, хорової, теле-, кіно-музики (причому, кількість кінострічок, озвучених композитором – 13 і це фільми жахів!). Він же написав хорову частину церемонії вінчання в соборі Святого Павла британської коронованої пари – принца Чарльза та принцеси Діани.

На зустрічі у ХНУМ музикант продемонстрував (в аудіо-запису та нотному форматі) деякі арфові п’єси, зокрема, знамениту сюїту «Павуки» (до речі, обов’язковий твір в одній із вікових груп учасників харківського арфового конкурсу), «Ящірки», «Завершення війни» (що присвячений подіям Другої світової війни). Частину цих опусів можна віднести до напрямку «музичної орнітології», бо в них наявні як суто арфові (часто – складні, віртуозні) прийоми гри, так і зображальні компоненти. Серед інших арфових опусів П. Паттерсон назвав цикл «Пташині арабески», жартівливий твір «Москити» тощо.

Усі п’єси, що прозвучали, викликали велике зацікавлення слухачів.

Під час творчого спілкування британський музикант із задоволенням та властивим йому артистизмом відповів на питання присутніх, повідомивши про особливості навчання студентів за фахом «композиція» в Англії, власний композиторський та виконавський досвід, дружні контакти з видатними європейськими музикантами.

Він також відверто та з гумором поділився про досягнення та курйози у своїй роботі, чим викликав щиру реакцію харківської аудиторії. Один з таких випадків трапився під час його виконання тромбонової партії у філармонічному оркестрі: на репетиції диригент зробив йому зауваження про надто голосну гру і запитав, чи знає музикант, «що таке пе-пе» (тут йдеться про динаміку піаніссімо). Відповідь прозвучала настільки ж пафосно, як тромбонова гра: «Звичайно знаю – це Поль Паттерсон!».

Зустріч була проведена при організаційному сприянні та допомозі у перекладі з англійської кандидатів мистецтвознавства – доцента ХНУМ імені І. П. Котляревського Ірини Ягодзинської та співробітника Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого (в минулому – випускника університету мистецтв) Євгена Андрєєва.

Марія Борисенко
Фото – Людмила Казакова