Україна – Іспанія, Еразмус+27.03.2019


На концерті молодих, талановитих музикантів, які нещодавно повернулись з навчання з Іспанії по міжнародній програмі мобільності
Erasmus+, виступили Наталія Іорданова (клас професора Г. Абаджяна), Катерина Стеценко (клас професора Л. Холоденка), Анастасія Шнирьова (клас професора В. Доценка)


За час навчання у Консерваторії м. Віго (Іспанія) кожен з них мав змогу познайомитися з іспанською культурою, вивчати музику іспанських композиторів, та здобути багатий досвід спілкування зі студентами  різних країн.

Розпочавcя концерт з твору Шарля Кеклена, французькогокомпозитора, учня Жюля Массне, близького друга Клода Дебюссі і Габріеля Форе.

 «У моїй музиці використовуються найрізноманітніші технічні засоби в залежності від твору, який я пишу ... У мене зустрічаються навіть одноголосні твори, коли музична фраза настільки сильно співає, що навіть не потребує гармонії. Це прекрасний відпочинок від складних гармонічних звучань. Я пишу просто тоді, коли інакше не пишеться», наголошував сам композитор.

Наталія Іорданова зіграла «Три п’єси для фаготу і фортепіано» Шарля Кеклена (партія фортепіано Олена Алтухова) так, що невідома навіть для підготовленого слухача музика одразу сподобалася і здивувала своєю виразністю, дивними мелодіями і неординарними співзвуччями. «Концерт для фаготу з оркестром» Ніно Рота (І частина), написаний у 1974–1977 роках, зразок сольної літератури для фагота, Наталія виконала легко і дотепно.

А тепер вже на сцені Катерина Стеценко (скрипка) з Анастасією Дубовою (партія фортепіано) виконали Сонату для скрипки і фортепіано ор. 51 (1929) у трьох частинахХоакіна Туріни, знаменитого іспанського композитора, піаніста і диригента. Відчувається, що пів року навчання в іспанському місті Віго залишили у скрипальки незабутні враження і допомогли доторкнутися до «квінтесенції іспанської музики». Це кришталево чисті флажолети і приглушене pizzicato, яскраві акорди.

Гітаристка Анастасія Шнирьова (партія фортепіано Людмила Хрустальова) виступила з чудовим Концертом для гітари з оркестром «Аранхуес» Хоакіно Родріго. Свій найвідоміший твір композитор написав у Парижі в 1939 році, а його прем’єра у 1940 в Барселоні принесла композитору світову славу. Побувавши на рідному ґрунті «богів»  гітарної музики і в її живій школі, Анастасія Шнирьова, перспективна виконавиця з чітко простеженою інтелектуальною складовою, зіграла ніби саму Іспанію, принесла в зал нашої консерваторії іспанську сутність.  Коли публіка почула Adagio (ІІ частина), то уявила, як прокочуються землі оливкових гаїв ... мирних бичків, що пасуться ... тепло середземноморського сонця. ... смиренність іспанців і пристрасть у їхніх серцях ...

І на завершення концерту публіка  занурилася в «Історію танго» (1986) – один з найвідоміших творів композитора Астора П'яцоли. «Великий Астор»ElGrandAstor»)передає історію і еволюцію танго в 4-х частинах: Bordel 1900, Café 1930,  Nightclub 1960, Concert d'Aujourd'hui. Його програмні замітки були такі: перша частина – Бордель. Вимальовується картина, де французькі, італійські та іспанські жінки дражнять та заманюють поліцейських, злодіїв та матросів, котрі приходять відвідати їх. Музика сповнена витонченості і жвавості. Це швидке танго.

Друга частина – Кафе 1930: це ще одне обличчя танго, яке зазнало повну трансформацію. Рухи стають повільнішими, з´являються нові меланхолічні гармонії.

Третя частина – Нічний клуб: Босса-нова і нове танго рухаються в одному ритмі. Глядачі поспішають в нічні клуби, щоб послухати нове творіння. Це знаменує революцію і глибоку зміну оригінальних форм танго.

Четверта частина – Концерт наших часів: деякі концепції в музиці танго переплітаються з сучасною музикою. Барток, Стравінський та інші композитори згадують мелодію танго. Це сьогоднішнє танго, а також танго майбутнього.

Виконавиці – дует Катерини Стеценко (скрипка) та Анастасії Шнирьової (гітара), почали грати разом в Іспанії під час навчання і виступили в різних концертних програмах, в тому числі у Мадриді на відкритті засідання Національної Erasmus+ Агенції. Там у Мадридському Королівському театрі Катерина і Анастасія виконали для тисячної аудиторії першу частину «Історії танго» А. П’яцоли.

На концерті у Великій залі ХНУМ чудовий дует полонив душевним виконанням, злагодженістю, приязною манерою, легкою і прозорою або імпресіоністські складною.

Концерт довів, що «еразмусівці» повернулися після закордонного навчання в стіни Аlma mater збагачені новим репертуаром, новими знаннями і досвідом.

P.S. В цьому році також відбудеться виїзд студентів за програмою мобільності на навчання в Іспанію. Кожен з бажаючих має брати участь у конкурсному прослуховуванні на кафедрі, підготуватися до іспиту з іноземної мови. Тим, хто пройшов відбір, буде надано грант на навчання строком на пів року.

 

Марина Дербас